Hjælp søges til renovering af påhængsmotor

Hej alle,
jeg har købt mig en brugt jolle af en lokal fisker med en suzuki 2 takt 16 hk som vil være perfekt efter restaurering til fiskeri i Roskilde fjord.
 
Båden kan jeg selv restaurere - ingen problemer her, men med motoren er det straks være - og den går mildest talt noget dårligt, både i tønde og på vandet 

Lidt om motoren: 
Suzuki 2 takt 16 hk (ny benzintank) - metalblå med hvid hætte.
Årgangen kender jeg ikke, men påregner den er fra start 80érne (ingen mærkeplade).
Har været startet og prøvekørt i tønde og på vandet - lidt mislyde (dunk, dunk) og ujævn gas.

Jeg har selv skiftet tændrør, gearolie og givet den ny fedt i begge smørenipler, samt smut diverse dele - og det er så her mine evner ikke rækker længere

Jeg søger derfor en "fritids" påhængsmotormekanikker som kan påtage sig en gennemgang, service og eventuelt udskiftning af defekte dele så sønnen og jeg kan komme ud og sejle hurtigst muligt.

Smid mig en mail på [email protected] hvis du har lysten

Der er vedhæftet et billede - og senere ligger jeg et link til en lille film hvor man kan se og høre motoren køre, bemærk dunkelydene et stykke inde i videoen.


Gode hilsner, Martin
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så har jeg fået lagt en video på nettet af motoren der kører, bemærk sidst i filmen de slag motoren giver - hvad kan det skyldes?

http://vimeo.com/m/44884056

Gode hilsner, Martin
Hvis ikke der er nogle "fritids påhængsmekanikkere" der melder sig under fanen - må alle andre meget gerne byde ind med hvad i tror der er årsagen til "dunke lyden" der kan høres på video'en.

http://vimeo.com/m/44884056

Venligst Martin

Gode hilsner, Martin
Det er sgu' noget af en opgave ,men hvis du også kikker mens du lytter, så vil du se en blå røg lige efter dunket, det kunne tyde på et kortvarigt svigt i tændingen, eller modsat at den kun i glimt tænder på 2 cylindre. Årsagerne kan være mange.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det kan også være kraftigere olieblanding end der anbefales på oliedunken.. men kun et gæt...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg fik af vide af sælger, at olieblandingen skulle være 4%, men måske det er lige i overkanten? - derudover mistænker jeg også en tændspole eller tændingen for at være ustabil - ved i hvor man kan købe reservedele til sådan en gammel svend?

Tak for svarene

Gode hilsner, Martin
Annonce
4% olie lyder af meget, mon ikke 2% er mere passende, husk at det skal være, beregnet til påhængsmotore, det til knalderter og motorsave dur ikke.
Nu kender jeg ikke sådan en Suzuki, men er den med platiner i tændingen, så start med at kikke på dem, og kontroler hvor meget de åbner.(men mon ikke den er med elektronisk tænding)
Tændingen skal kunne trække en gnist på min. 15mm, med afmonterede tændrør og træk i startsnoren det er ikke nok der en en "fin" gnist på tændrøret.. (der skal være et etableret gnistgab til tændrørshættene/stell, ellers kan du skade tændingen)

mvh jens
Tak Jens - jeg  prøver frem

Gode hilsner, Martin
Såfremt det er en gammel motor er 4% ok og ihvertfald ikke ikke grunden til missæren. Det kan muligvis svine tændrørene over tid , men de er jo lige skiftet. En Seagull kører uden proplemer med 20%. Det er jo umuligt at afgøre om motoren har nogen trækkraft i en tønde, altså normalt kører på begge cyl.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vi have den startet i tønde - og der kørte den fint - men på vandet gik det helt galt, den gasser op og ned som det passede den i ny og næ (ikke så godt i en havn) og så tog den ikke gassen....i tomgang gik det fint, men når den fik gas gik det skævt.

De "klonke lyde", kan det skyldes at den ikke tænder på begge cylindere?, der er fin kompression og stemplerne bevæger sig fint når tændrør er afmonteret og der trækkes i snoren.

Nu har den fået nye tændrør, men hætterne ser lidt møre ud inden i, hvor vil i anbefale at starte for at finde problemet - benzinblandingen, tændrørshætter, tændspolerne...osv?

Kom med jeres guldkorn og erfaring

Gode hilsner, Martin
Du kan lave et simpelt fixtur, så du får etableret et gnistgab på 15-20 mm, kan den trække sådan en gnist, er tændingen i orden (den kan så stå forkert i tændingstidspunktet)
Prøv at læse sidste indlæg i denne tråd, her er en simpel måde at lave et gnistgab på.
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/170182

Hvis du skal ud at prøvesejle igen, så prøv at give den lidt choker, går den bedre så, er benzinblandingen for mager. (den får for meget luft, i forhold til benzin)

mvh jens
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis