Esbe blandeventil til akku-shunt?

Hej,

Kan jeg bruge sådan en trevejsventil her http://www.vvs-eksperten.dk/index/b...-1--p31625 til regulering af fremløbstemp. fra min akkutank ? Temperaturen i akkutanken varierer fra 85 ned til 30 grader her om sommeren (fyrer hver 3. dag.) 
Jeg vil gerne have en fremløbstemperatur på ca. 60 grader, for at skåne div. pexrør og for at have mindst muligt varmespild i rørene. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan du godt.

Men kommer temperaturen så højt op at det ikke kan blandes ned til 60 grader med returvandet, så lukker ventilen ned, også har i slet ingen varme før temperaturen er fladet igen, er nok kun et problem her hvor der er lidt varme i luften.

Pexrør kan klare meget varme, så skulle ikke betyde noget at der kommer 85 grader varmt vand igennem dem.
Selvfølgelig er der mere varmespil på rørerene, hvis ikke de er ordentligt isoleret fra.
det helt optimale ville være at bruge en ecl regulator så slår du osse to fluer med et smæk da du får vejr kompensering som vil sænke fremløbs temp endnu mere. Et alternativ kunne måske være at bruge en avta/avtb ventil

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Troede at det meget varme vand var ren gift for pex, altså meget kortere levetid. Vil holde mig til den"billigste automatiske" løsning, altså Esbe. Vejrafhængigheden må termostaterne og mit humør klare.

Næste projekt er gulvvarme i stuen (30 m2). Kan en Esbe ventil også bruges der i kombination med en returtermostat? Måske 3 kredse med tilhørende returtermostater. Vil det fungere?
Mener at have hørt at det kun er lovligt med den simple returtermostatløsning hvis det er en enkelt lille rum, fx et gæstetoilet. Hvis det er større rum skal der shunt på.
Der fåes jo minishunts....

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis