Lægge nyt plankegulv - Endenot eller ej?

Hej Lav Det Selv

Hvor afgørende er endenot for kvaliteten og holdbarheden af et nyt massivt plankegulv?

Baggrund: 

Jeg skal lægge nyt plankegulv på vores første sal, ca. 60 kvm. Vi vil have Pitch Pine massive planker i max 180 mm bredde.
Bjælkeafstanden er ca. 80 cm. og derfor vil jeg gerne have nogle tykke planker, så jeg kan slippe for at lave hjælpestrøer, og derved kan lade lerindskud osv. ligge.

Men jeg kan kun finde nogle meget dyre planker, hvis de skal have noget tykkelse på, eks. 26x175 mm til 530 kr/m2. ubehandlet.
alternativt har jeg set noget på 23x173 mm til en fin pris, 266 kr. m2. Udover det nok er for tyndt til at undlade hjælpestrøer, er de uden endenot, og mit spørgsmål er hvor vigtigt endenot er.

Kan man klare sig uden endenot hvis man kun laver stød over en strø/bjælke? (det giver så et større spild, men det er ok når gulvet er så meget billigere)

På forhånd tak. Troels
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du samler over bjælkerne, er det ikke nødvendigt med endenot.

Endenot mininere spild og er hurtigere at lægge.

Det er dog værre med dimensionen, 23 vil være gyngene med 80mm c/c afstand på underlaget.
Hej Koluda
Tak for svaret. Jeg køber det billige på 23 mm og finder ud af at lave nogle hjælpestrøer.
Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis