Prisforskel på gips- og prifilbeklædning

  Håber der er nogen der kan hjælpe, for tror der er en entreprenør der prøver at tage popoen på mig  
   Vores 1. sal er "pakket ind i" hvidpikmenterede profilbrædder, dvs. skråvægge til kip, skunkvægge, gavlvægge og skillevægge er beklædt....

   I forbindelse med en stor forsikringsag skal vi have fjernet al beklædning, isolering, forskalling osv. på 1.salen, og det hele skal så bygges op igen .... skyder på at der er tale om ca. 200 m2.

   Vi har så, både af brandmæsige og æstetiske hensyn, besluttet at vi ikke vil have profilbrædder op igen, men derimod have gips med filt. 

   Nu er problemet at vores entreprenør (Tømrer) siger at m2 prisen på at få sat gipsplader op, er den samme som hvis der skulle sættes profilbrædder op (her er kun tale om tømrerarbejdet!!).

   Vi har tidligere selv lavet begge typer beklædning, og jeg mener at det er langt hurtigere at sætte gips op, og der derfor er en hel del "mandetimer" at spare..... desuden mener jeg også at m2 prisen på gips er pænt lavere, end hvis vi valgte profilbrædder ... sådan forholder det sig i hvert tilfælde når jeg "Googler" de respektive produkter

   Er der nogen der har et bud på hvad der er rigtigt og forkert i dette??
   
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra det er excl. malerarbejdet vi snakker om her...?

Ja, det er under normale omstændigheder hurtigere at opsætte gips i forhold til profilbrædder, men hvis det er små trange rum, til kip og med hanebånd osv... og transporten af pladerne til 1.salen har også en betydning, også er det ikke så meget hurtigere alligevel når det kommer til stykket.

Prismæssigt er gipsen billigere ja, det er der så ingen tvivl om.


   Tak Koludabyg for dit svar.

  Ja det er udelukkende tømrerarbejdet ....

  Der er tale om 3 rum på ca. 20-25 m2 hver,så ved ikke om det er "småt"

  Ja der er hanebånd, 4. stk i de 2 vær. og 3 på repos. Har lige målt, og det er faktisk sådan at fra kippen til overkant af hanebånd er der alle steder præcis 90 cm. så udskæring til hanebånd kommer til at passe med kanten i næste plade ........ og da hanebåndene er lavet i 4x4" så er der go plads imellem dem  

  Havde så ikke medregnet at det selvfølgelig vil tage længere tid at bære pladerne op, men her hos os vil det ikke være det store problem, for i enden af det ene værelse er der altan, og direkte forbindelse med altanen ligger vores carport. Ved at afmontere nogle af tagpladerne og lægge et par plader op, vil gipspladerne ved levering kunne lægges af på taget. Der er ingen problemer med om carportens konstruktion kan "bære", for den bygget af jernbanesveller, og Ø 100 mm rør som stolper.

 Endnu engang ... Tak

  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jamen, så kan jeg da godt forstår i ikke er helt enige med jeres tømrer.

Hvis der er præcist 900mm fra kip til hanebånd, så passer det ikke til kanten af en plade, man skærer altid spartelkanten af i hjørnerne, så disse ikke skal spartles op, ligeledes deles forskalningen jo ind så det passer i kanterne, og foran/bagved hanebåndene.

Men rummets størrelse skulle ikke være et problem, ligeledes med transporten virker det til.

Ved ikke lige hvorfor tømrermesteren mener det så er lige så tidskrævende som profilbrædder, nu skriver du jo forskalling, så forventer der allerede er forskallet pr.300mm i forvejen.
Nøee!

Hvis udgangspunktet er at der er isoleret og montert dampspærre:

Og så derefter:
Enten; Profilbrædder, alm. vandrette på spærundersiden - incl. skyggeliste. :o)

Eller; Forskalling for gips og 2x13 mm gipsplader - bla. på skråvæg - uden skyggeliste. .o)

Så tror jeg nu nok at det for de 200 m2 kunne blive noget henad den samme pris.

Forekommer mig at vi har hørt om det projekt tidligere. (For tynde brædder -eller hvad det var?)


   Sitting Bull  ..... Nøøøeee

  Du har en go hukommelse Ja det er mig med de "forkerte" profilbrædder Må så sige at det åbenbart kniber lidt med korttidshukommelsen, eller også læser du ikke hvad jeg skriver!!

   Det handler simpelthen om at det ikke er lovligt at opsætte profilbrædder når der er e 1 m.+ mellem spærrene

   Udgangspunktet er netop at ALT skal skiftes (og det skriver jeg i oplægget!!!)..... Dvs. At alt andet end tagplader og spær bliver fjernet, og det hele bliver bygget op fra bunden .... der er absolut igen lovkrav om at der skal være 2 x gipsplader på skråvægge, så det vil være at "skyde gråspurve med kanoner" at vælge din løsning!!

   Koludabyg:  Tak for et seriøst svar .... har tænk på det med "spartelkanten", men er gift med en maler ( godt nok en af dem der maler biler) men ved bare at med lidt omhu, så er det absolut ikke noget problem at "udnytte" spartelkanten  Pt "sidder" der en trekants liste (af træ i kippen, og lur mig om det ikke kommer til at passe med en af de der metaldimser man bruger på hjørner, når man bruger gips på vægge, ikke kan bruges i den forbindelse .... 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jeg er nu ikek helt enig med koulda og sitting. jeg vil nu umiddelbart tro det er hurtigere at sætte profilbrædder op end 2 lag gips. Og nej, det er ikke vedtaget ved lov at man skal bruge 2 lag, men det er trods alt standarden hos langt de fleste håndværkere, da det giver et mere fast underlag.

Det er naturligvis svært at give et helt retvisende svar når man ikke lige kender rummet og dets opbygning. Men fååååck gips er kedeligt.

Mvh
en tømrer der hader synet af en gipsplade ;-)
Ja, hvis vi snakker 2 lag, så er det jo næsten dobbelt arbejde.

Men det er der ikke krav til, og vil ikke komme på tale i en forsikringssag.
Uanset om at skyde kanoner med gråspurve er lovligt.

2x13 mm gipsplader er standardløsningen ved gipspladevægge.
At nøjes med 1 lag vil være at se bort fra alle anbefalinger.

Og mht. langtidshukommelsen så:

Virker det egentlig ret finurligt at vinde en tvist med forsikringsselskabet pga. en teknikalitet mht. fastgørelsen af 16 mm rustikbrædder.

Og efterfølgende nøjes med kun êt lag gipsplade  - som er en teknisk discountløsning - ved den efterfølgende totale genopbygning.

Med det forhandlingstalent burde du være entreprenørbisse!

Jeg har arbejdet i flere år for bla. topdanmark med at udbedre skader, og ved at der kun bliver opsat 1 lag, vil man have 2 lag, så skal man selv betale for dette.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også