Montering af trætrappetrin udendørs

Hej - jeg er ved at bygge en trætrappe udendørs, men kan ikke blive enig med mig selv om hvordan jeg bedst monterer trappetrinene. Trappen har vanger i trykimprægneret spærtræ og samme bruger jeg til trinene. Spørgmålet et om jeg skal stemme ud i vangerne med risiko for at de står og samler vand, om jeg skal montere en klods på vangerne som trinet ligger på (hvilket ikke vil være særlig pænt) eller om jeg skal skrue eks. 4 lange skruer gennem vangen på hver side og ind i trinet. Det vil være nemt og pænt hvis jeg forsænker skruerne og lukker med propper, men jeg er i tvivl om det kan holde i længden. Tænkte det ville være nemt at skyde 4 tykke karmskruer ind fra hver side, men dem kan man ikke få i varmgalvaniseret og de ubehandlede ruster vel i det trykimprægnerede træ.

Gode forslag?

mvh Michael
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Du skal da stemme / fræse ud til trinene, laver du det rigtigt og så målene passer vil der aldrig stå vand i udfræsningerne.
Hmm ja - men også det mest tidskrævende og med størst risiko for at ende op med noget der ikke passer 100% (det er min første trappe...) det var derfor jeg var lidt fascineret af tanken om blot at skrue dem fast fra siderne :-)

Hvis jeg fræser som du foreslår skal jeg så fræse ud til hele trinet eller skal noget af trinet "ligge udenpå" - altså er det en "tap" der skal gå ind i vangen eller det hele?
Vel gør der så. Står vand!
En sådan samling kan aldrig blive vandtæt.
Af samme årsag ses sjældent indstemte trapper til udendørs brug.

Men nu er det så heldigt at trykimprægneret træ ikke kan rådne.

Så du kan købe noget mere træ og save trekanter ud deraf. Og skrue + lime dem ovenpå dine vangestykker. Derovenpå monterer du dine trin som opsadlede trin.

http://www.altomhus.dk/viden/konstruktionstyper

Hvad er der iøvrigt galt med ag skrue klodser fast på siden af vangerne. Det er godtnok til Møns Klint.
Det er en trappe som går fra huset ud til haven og når man sidder på terrassen sidder man og kigger på den så æstetikken betyder en del og det med klodser under synes jeg vil se lidt - ja, klodset ud :-)

Hvad med løsningen hvor man skruer ind i trinene gennem vangen og lukker hullerne med propper. Vil det ikke kunne holde? Evt skyder en dyvel eller to igennem også? Men tror ikke man kan få trykimprægnerede dyvelstænger?

Anyway foreløbig tak for begge jeres input - og gerne lige råd om det med udstemningen/fræsningen også - altså om hele trinet skal stemmes ind eller kun en del?

Takker
Løsningen med skruer holder ikke, så må du have fat i noget galvaniseret vinkel jern.
Selvom jeg ikke kan se hvordan nogle lister á 3 x 5 cm vil se klumset ud. Og det er altså noget vrøvl at der står vand i sænkede trin, er det lavet ordentligt, vil træet med lidt fugt lukke helt af for indtrængende vand.
Annonce
16mm galvaniserede gevindstænger, forboring 15mm, montagelim i hullerne og du kan faktisk skrue stængerne i. Lav evt en kærv i enden så du kan skrue den det sidste stykke og lappe hullet.

Hvis 16mm er for kraftige kan du sagtens gå ned på 12mm.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Nej håndværker.

Trykimprægneret træ er ikke vandtæt. Og selv om du lavern tæt stram indstemning af trinnet i vangen. Den sommerdag du bygger din trappe.
Så vil træet arbejde over tid. Og næste sommer vil samlingen ikke være tæt.

Hvis du brugte alm. hvidt træ ville samlingen altid være fugtigt. Og råd ville med sikkerhed opstå.

Man må aldrig lave samlinger i træ der ikke kan udtørre - relativt hurtigt.

Men stålvinkler eller lign går fint.


Og gevindstænger vandret ind igennem vangen og ind i endetræet på trinnet - uden yderligere understøtning - dur ikke.
Dur ikke - stumbi. Og den løsning har du aldrig set på en udendørs trætrappe. :o)
Undskyld

Nej det har jeg aldrg set, men jeg har jo ikke set det hele endnu





 

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis