Kan det være rigtigt??? Cementmørtel i hus fra 1900...!

Se nu er jeg selv blevet i tvivl! Har bestilt en lokalmurer til at skifte to vindues overliggere i vores hus.

Jeg er selv ved at skifte revnede mursten, fuge om osv. Og i den forbindelse kontaktede jeg skandinavisk jurakalk, som anbefalede en hydraulisk kalmørtel til opmuring/ i lægning af andre sten(kkh 20/80/475 0-4.0). Det er gået fint. Har så bestilt muren til de to overliggere, og kan til min gru konstatere han har brugt cement mørtel på mit hus fra 1900!!!! Alt hvad jeg har læst og hørt er det fuldstændig no-go på så gammelt et hus.....! Da han var ude og se på det, snakkede jeg ikke noget om mørtel, da jeg gik ud fra det var en selvfølge at det var kalkmørtel de ville bruge.

Jeg spurgte om han havde brugt cement mørtel. Ja, det havde han og fik den forklaring at det kunne sagtens lade sig gøre. Da huset er fuget op med strandsand i blandet cement. (Det er den gamle røde fuge på billedet nedenunder der er den oprindelige fuge). Se så bliver jeg i tvivl om, om det kan være rigtigt????? Og om det er den rigtige fremgangsmåde?

Det forholder sig sådan at han har muret det meste, og kun mangler 3-4 sten... Så hvis det er helt forkert skal jeg havde ham stoppet og vil bede ham om at lave det om!

Der er andre steder på huset, hvor man tidligere har brugt cementmørtel ved reperationer, og her kan jeg se det revner op mod den gamle mørtel og har nogle steder banket cementmørtel ud og fyldt kalkmørtel i i stedet.









Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt i orden at bruge cementmørtel til en overligger, der er brug for styrke.

I resten af murværket skal der bruges kalkmørtel for at undgå spændinger mellem de gamle og nyr fuger.
Ok. Hvad er din baggrund? Er du murer? Men vil der så ikke opstå spændinger mellem det gamle murværk og der hvor der er brugt cementmørtel? Jeg mener, det kan jeg se er sket andre steder...(?)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis