Spm. vedr. isolering mellem stue/1.sal

Hejsa

Jeg står og skal til at lave et nyt bjælkelag med 195x45 spærtræ pr. 40 cm.
Umiddelbart bliver det jo dyrt at fylde hele hulrummet med isolering.
Jeg har snakket med 2 tømrere, den ene mener jeg bare skal fylde 100 mm i og den anden mener at jeg skal fylde helt op med isolering da der ellers vil opstå en kuldebro/træk.

Hvad er det "korrekte" at gøre, kan man nøjes med 100 mm?

På forhånd tak.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis det er mellem 2 opvarmede etager er 100 mm fint.

http://www.lyrk.dk
Hej

Der skal 100 mm fastholdt mineraluld i pladeform (batts eller ruller) til for at opfylde brandkravene til etageadskillelse, og ved fastholdt menes en forskalling eller 2 mm tråd pr. 30 cm under.

Det er rigtigt at der nemt kan opstå træk i en etageadskillelse, men den kan du lukke af for i skunken, eller fylde helt op med isolering efter behag.

Jeg skal kende mere til hele konstruktionen for at rådgive om dette.
Ja, som Orla også skriver, så er der kun krav om 100mm isolering af hensyn til brandkrav, men er det med kold  eller varm skunk, for er det  kold skunk, så skal bjælkelaget ved etageadskillesen her isoleres op til kravene.

Træk fra skunk til skunk  kan forekomme, også selvom det er varm skunk i begge sider, men dette begrænses nemt ved at isolere helt op i selve skunken, du har heller ingen glæde af at varme fra stueetagen står derude alligevel, dette kan selvfølgelig også bare begrænses med en 1/2 bats isolering langs skunkstolperne, som forhindre at det trække ind under gulvet på 1.salen.
Hejsa tak for svarende, for at beskrive konstruktionen groft yderligere fra top til tå - så er den således.

1.sal
Gulvbelægning
22 mm gulvspånplade
XX mm isolering mellem 195x45 spærtræ pr. 40 cm (nyt bjælkelag på eksisterende stue/loft)
stue/loft:
32mm gulvbrædder på 15x15cm synlige bjælker pr. ca. 150-170 cm.
45 mm isolering i 19x100 forskalling pr. 30 cm mellem de synlige bjælker.
1 lag gips.


Planen er at lave varm skunk. Man kunne vel bare nøjes med at fylde på ude ved kanterne til skunken for at undgå træk?

Hvad med lydisoleringsmæssigt, er forskellen meget stor fra 100 til 200 mm.
Okay, så blev vi jo lidt klogere...

Forstår ikke helt denne her "45 mm isolering i 19x100 forskalling"... ?

Ja, det er nok at fylde op ude langs kanterne, for at undgå denne træk.

Nej, ingen videre lydmæssig forskel fra 100 til 200mm isolering, da gulvbjælkerne jo er gennemgående, vil lyden transportes gennem denne uanset om der er 100 eller 200mm isolering mellem sidde..
Annonce
Hejsa jeg har nedsænket loft i stuen for at man kan se de synlige bjælker.Imellem disse bjælker har jeg 45 mm isolering (som ligger under gulvbrædderne på 1.sal). og det er fastholdt med 19x100 forskalling også mellem bjælkerne.

Jeg er lige lidt kreativ her

___________________________________ <-- Gulvbelægning
---------------------------------------------------- <-- 22 mm gulvspånplade
|| xx isolering || xx isolering || <-- XX mm isolering mellem 195x45 spærtræ pr. 40 cm (hviler på bærende inder/ydervægge og ikke undergulv)
========================== <-- 32 mm Gulvbrædder 1. sal
| |=====45 mm isolering====| |
| |====19x100 Forskalling ===| | <-- Synlig 15x15 bjælke
| |========1 lag gips=====| |


Jamen jeg kan næsten forså at det er dumt at bruge penge på at fylde helt op så.
Okay, jamen så er jeg med....

Hvor stort spænd har du mellem dine bjælker da ?
For 19x100 kan ikke spænde særligt langt, jeg ville vælge høvlet forskalling frem for 19x100, hvilket jeg også mener er for tyndt til fastholdelse i forhold til brandkravene, også skal der benyttes tråd også.
Der er ca 150-170 cm men der er monteret en lægte tværs/midt igennem forskallingsbrædderne som så er skruet fast op i gulvbrædderne på første sal. Netop pga. spændet som du nævner. Men nu bekymrer det mig jo lidt at du skriver 19x100 ikke er nok da det gamle bjælke jo er lavet.

Alt det fra de 32 mm gulvbrædder og under blev lavet sidste år, og det er konstruktionen over jeg skal igang med nu, så derfor spørgsmålet om det kunne svare sig at fylde helt ud med isolering i det nye bjælkelag prismæssigt kontra lyd/isoleringsmæssigt - og det kan jeg så konstatere ikke er tilfældet.
Det er så okay som et er lavet, du har jo også isolering henover, som også udgør en brandsikring.

Ja,  spar du bare pengene her, for lydmæssigt vil du ikke have fordel af den ekstra isolering.
Okay det lyder bare godt så. Mange tak for svaret og hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis