Lodret dræn i haven

Jeg har en meget fugtig have, hvor der samler sig vand i små søer når det regner. Det øvereste lag af haven er ren ler ca. 60 cm, men under dette er der sand.
Jeg har overvejet at få lagt drænrør og få disse forbundet til kloaken, men vil lige prøve en lidt billigere løsning først. 
Havde tænkt at jeg ville bruge et pælebor og så bore nogle lodrette huller hvor vandet samler sig. Er der nogle der har nogle erfaringer med "lodrette dræn" , vil det være nok bare at fylde sådan et dræn hul med sand, eller skal man sætte et drænrør lodret, og skal det så fyldes med noget og hvad???
Håber nogen kan hjælpe med gode råd og erfaringer



Mvh KJ
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du skulle fylde hullerne med groft ral, det trækker bedre en sand.
mvh jens
ja fyld dem med sten eller rald, i princippet er det nok bare at bore igennem det hårde lag af ler, har selv sat rør ned, sådan nogle fra gulvtæpper ca 1 m lange de er gravet 115 cm ned har fyldt dem med leca,( det var det jeg havde) og et lille lag jord på toppen, det virker fortræffeligt.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Lyder godt tror jeg prøver uden rør, og så fylder hullerne op med perlegrus eller lign. så må vi se om det virker.

Mvh KJ
aldeles glimragende ide, jeg stod selv for at skulle grave dræn ned, da der ved regn står en del vand i brænde skuret.
desværre er det på min grund lidt værre (viser det sig) da jeg foreløbig er ca 2 meter nede i jorden, og stadig graver ler.
Så nu skal der arbejdes kreativt, da redskaberne ikke kan nå meget længere.
overvejelsen hælder nu imod et hjemmelavet bor, til at montere på en håndholdt cement blander jeg har liggende.
og så med forlænger stykker på.
yderligere er vi ved at fjerne en hel del sten man i sin tid havde lagt jorden langs den gamle hæk, så der er så fyldet til hullet :-)

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Det lyder som noget af et projekt Martin, spændende hvor langt du skal ned... Jeg håber på ikke at skulle længere ned end en meter, hvilket også er længden på mit pælebor ;-) men sådan et pælebor må da også kunne fås længere??

Mvh KJ
Annonce
måske kunne du få et stålrør og banke det ned i dit hul ellers så ville jeg grave hullet større fylde det med sten, så kan da, da være en del vand deri, og det skal som end nok trække væk selvom det tager lang tid. For at være morsom kunne du så også grave ud til en lille dam :-D

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Kj pælebor kan fås med gevind, så man kan forlænge dem.
Men jeg har en "pisker" betonblander liggende, der sidder piskeriset med gevind, så min tanke er blot at lave et
mindre bor selv, og lidt forlængere.

Henrik, problemet er at det er blåler der er i jorden, så det er meget begrænset hvad vand der trænger ned i det :-(

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
ja men et 2 m dybt hul, kan der da være en del vand i. findes der jordbundsprøver fra da huset blev bygget, så du kan se hvor langt det går ned?

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Hej Henrik
Jeg ved ikke om der er prøver fra de byggede, jeg kunne godt tvivle.
Husene er fra 82, og er en boligforening.
Jeg ved at der blev lavet en del fusk da de byggede, så tvivler stærkt på evt prøver er tilgænglige
oven i det er vore inspektør og jeg ikke lige så meget på talefod, da han ter sig som var det, hans weekend slik, man bad om, hver gang der er noget der skal laves.

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
held og lykke

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis