Korrekt dimensionering - byg selv skur.

Hej med jer.

Som overteksten antyder, mangler jeg råd til at dimensionere mit kommende bygge projekt. Jeg har et faldefærdigt kombineret værksted & fyrrum, som jeg gerne vil ha væltet og bygget nyt (Er bekendt med regler for ansøgning osv) værkstedet bliver bygget op på det nuværende fundament, som er 8,7*4,7 meter. Det er planen at der skal et let metal tag på (vi har et rødt metal, teglstens profileret tag på vores hus og ønsker det samme på værkstedet) og huset skal laves i træ og beklædes med blokhusbrædder. Jeg påtænker at lave skellettet i 2*4 eller 4*4 alt afhængigt af, hvad der giver mest mening? Hvor dimension bund og top rem vil i anbefale? Og hvilke dimension træ vil i anvende til spær? Jeg har en del 60*125 til at lægge, som har været anvendt til åser på en lagerhal, vil disse kunne anvendes til at lave spær af? De fleste af dem er snor lige! De er desværre ikke trykimpregneret, så derfor er de som udgangs punkt fravalgt, som stolper i væggene....
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det isoleres ?
Med enkeltsidet fald eller ?
Ja, det skal isoleres...men det bliver nok først senere på året (i første omgang handler det om at få det lavet, så bliver det isoleret når der er tid til det)
Jeg har regnet med at det skal være hanebåndsspær...., med henblik på at kunne have lidt opbevaringsplads (til lette materialer) deroppe...
Havde tænkt mig følgende opbygning:
Murpap
Bundrem 2*4 eller 4*4 (må den evt skrues direkte ned i det nuværende støbte fundament med f.eks karmskruer?)
Stolper monteret på bundrem 2*4 eller 4*4? 1 pr 600mm og ved døre og port 1 på hver side.
Toprem 2*4 eller 4*4?
Spær evt i 60*125 hvis det er gods nok?
Tag lægter osv
Tag, Let metal.

Der til kommer naturligvis diverse gips plader, isolering osv osv......

Har læst "huse i træskellet bog 56 og har den som min trofaste bygge makker, men kan bare ikke finde ret meget omkring dimensionering af projektet...
Hvis det alligevel skal isoleres senere, ville jeg da benytte dimensioner der giver plads til mere isolering, feks. 145mm regler til væggene, de er ikke så meget dyrere hvis du køber regler frem for spærtræ.

Det kan dog godt laves i regler 45x95mm regler som du skriver, og det 60x120 du har liggende er fint til spærene / spærhovedet hvis de laves som hanebåndsspær , men bjælkelaget skal du op i min. 195mm pr. 500mm hvis det også skulle bære bare en smule, også gerne med nedstropning i midten til kippen, for at undgå nedbøjning.

Hvis ellers du sørger for dine spær står direkte over en lodret regle, så skal remmen ikke være så stor, eller ville jeg vælge en 45x145  spærtræ,   som skæres i opretstående på ydersiden af dit skelet.

Du kan bla. se her, hvad jeg mener med spærtræ på højkant som rem.

Bygning af skur
Okay. Tak for svar Koluda!:-D
Hvordan ser det ud med min fremgangsmåde? Er det ellers helt i hampen? Og må man, som jeg skriver, skrue bundremmen direkte ned i fundamentet (med murpap under naturligvis) med f.eks karmskruer?
Annonce
Ja, det virker fint nok.

Og karmskruer kan godt benyttes til formålet ja, men jeg ville vælge gevindstænger og lim, ellers skal der mange karmskruer til.
Okay, endnu engang tak for hjælpen Koluda. Jeg tror, at enden på det bliver, at jeg kombinere mine oprindelige tanker og dine gode forslag(dels for også at få brugt noget af alt det 60*125 som jeg ligger inde med i rå mængder)

Er ikke helt klar over om man kan/må bruge ikke trykimp. træ som bundrem? Ellers tænker jeg at bruge de 60*125 til henholdsvis bundrem, lodrette stolper, rem hvor der skæres i opretstående yderside af skellet til 45*145 spærtræ.

Spær med et 195 mm bjælkelag, samt skunkstolper i 60*125 + nedstropning fra kippen. Loftet bliver bare et sted, hvor der skal være adgang fra stige, men udelukkende til opbevaring af træ osv.
Du kunne også bruge de 60x120 som toprem, hvis ellers den indlægges som jeg tidligere beskrev.

Normalt bruger man trykket bundrem, fordi det er her problemet opstår, hvis der skulle gå fugt i konstruktionen, men da denne ligger på tagpap er der jo ikke fugt nedefra... jeg ville personligt ikke have et problem med at bruge et stykke ikke imprægneret tømrer her også, hvis jeg havde rigeligt af dette i forvejen, for er det bygget ordentligt, er det ikke et problem at dette ikke er trykket.
Okay....i såfald bliver topremmen også i 60*120 i lagt på den måde du beskrev. Jeg købte ca. 600 m 60*120 uden at have umiddelbart brug for det på daværende tidspunkt, det var bare så billigt, at jeg ikke kunne modstå fristelsen. Det kommer mig til gode nu:-D

Min kæreste har ikke været sindsyg imponeret over, at have så meget træ liggende.....bare lige en indskydelse, til andre der kunne få samme ide:-P
Ja, 600m spærtræ fylder selvfølgelig en hel del, men nu kommer besparelse jo heldigvis af det, så kan være kæresten alligevel ser lidt positivt på det nu....
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også