Korrekt dimensionering - byg selv skur.

Hej med jer.

Som overteksten antyder, mangler jeg råd til at dimensionere mit kommende bygge projekt. Jeg har et faldefærdigt kombineret værksted & fyrrum, som jeg gerne vil ha væltet og bygget nyt (Er bekendt med regler for ansøgning osv) værkstedet bliver bygget op på det nuværende fundament, som er 8,7*4,7 meter. Det er planen at der skal et let metal tag på (vi har et rødt metal, teglstens profileret tag på vores hus og ønsker det samme på værkstedet) og huset skal laves i træ og beklædes med blokhusbrædder. Jeg påtænker at lave skellettet i 2*4 eller 4*4 alt afhængigt af, hvad der giver mest mening? Hvor dimension bund og top rem vil i anbefale? Og hvilke dimension træ vil i anvende til spær? Jeg har en del 60*125 til at lægge, som har været anvendt til åser på en lagerhal, vil disse kunne anvendes til at lave spær af? De fleste af dem er snor lige! De er desværre ikke trykimpregneret, så derfor er de som udgangs punkt fravalgt, som stolper i væggene....
Hej med jer. Som overteksten antyder, mangler... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige endnu et spørgsmål inden projektet skydes igang.....
Vi har vendt og drejet det derhjemme, samt indhentet tilbud! Vi er nu enige om opbygningen og inddelingen af rummet, så langt så godt!

Og så til spørgsmålet:
Det er planen, at i den ene halvdel af skuret skal der være mulighed for opbevaring af lidt lette materialer (lidt træ osv) i den halvdel der skal være opbevaring, kommer der samtidigt en (bærende) væg ca. midt på bjælkelaget....hvis jeg vælger denne løsning, kan jeg så nøjes med at benytte det 120*60 spær træ jeg i forvejen har, til at lave bjælkelaget? Det er jo ikke fordi, at det koster det helt vilde at købe spær træ i 45*195 hvis det ikke kan lad sig gøre....men man sparer vel, hvor man kan;-)

God weekend!
Dvs. der kommer ca. et frit spænd på 2.20m , det skulle 60 x 120 nok kunne holde i sig selv, men skal det også bære et mindre lager af materialer, vil der sikkert komme lidt nedbøjning på det over tid, men det braser ikke sammen om ørerne på dig, hvis vi altså snakker en mindre last, som jo læger over et x antal spær.
Okay, perfekt! Fritspændet er relativ lille og jeg kunne evt lægge et par ekstra reglar i, i den ende, hvor der kommer lidt opbevaring.......så går det vel ikke helt galt:-D
Nemlig, det ville jo ikke skade...
Nu har jeg været ude for at lave de første "stræk-øvelser" inden nedrivnings arbejdet påbegyndes næste torsdag......og fandt ved samme lejlighed ud af, at jeg ikke har gjort mit forarbejde godt nok! Der er nemlig ikke fundament under nuværende bygning. Det ser ud til, at murstene er muret op direkte på jorden og at der sidenhen er støbt gulv?! Så nu mangler jeg så et fundament...
Har set at man flere steder kan købe punktfundament blokke færdig støbte...vil det være sagen? Hvor mange (med øje for, at der i forvejen er støbt gulv, så det er kukn til vægge) og hvordan skal de i såfald placeres? Kan jeg beholde den påtænkte konstruktion eller skal der ændres noget ved denne opstilling? Sidst men ikke mindst, hvor tæt på jorden kan jeg i såfald tillade mig at placere bundremmen (mon ikke jeg skal vælge en trykimp i stedet for spær træet) og kan jeg klinkbeklæde helt ned til jorden med den valgte trykimp klink, som også skal hvid males?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også