Dieselolie, tilsætning og transport

  
   Hvad er rigtig? jeg har fået en 200l jerntromle som jeg vil anvende når jeg skal tanke diesel på båden. Stor postyr på tanken!!! så "meget" diesel må man ikke transportere på den måde. Jeg ved der er grænse for "dunk" transport af benzin, men er der også en øvre grænse for "dunk"transport af dieselolie?. Og hvordan er det nu med den "nye" miljødiesel, er det nødvendig med tilsætningsstoffer for at undgå dieselpest i tanken/motoren som følge af indtrængende vand. Det er squ da den ene udgift efter den anden.   Og lad os så få noget ordentlig sejlervejr..  anvi
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen det er sådan set rigtigt, det må du ikke på en landevejs trailer, men du må derimod gerne have 10 stk. 20 liters jerrycans af stål på traileren. vel og mærke hvis din trailer må laste ca. 250 kg. Det har noget med bevægelse at gører. hvis din tromle havde bølgedæmper skotter monteret måtte du sikkert godt.

Men du må overhovedet ikke bruge miljødiesel på din bådmotor, der skal du på havnen og købe den der er specielt til bådemotorer.
Hej Håndværker, tak for svar. Når jeg ikke må bruge "almindelig" diesel er det så et lovkrav, eller fordi det er "usund" for min motor hilsen anvi
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kør forbi en Kai Dige Bach tank: Der kan du få fyringsolie uden biodiesel i. Og også låne en trailer til at transportere det i. Hvad du så bruger diesel... øh jeg mener olien , til derefter, er din egen sag ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kære venner - I er lidt ude på et sidespor.
Som privatperson må du kun i begrænset omfang transportere farligt gods - som dielse - hører under.
Se nedenstående:

Farligt gods i bil
Privatpersoner må i bil transportere op til 80 kg (brutto) farligt gods uden at være omfattet af reglerne for vejtransport af farligt gods. For komprimeret ikke-brandfarlig og ikke-giftig gas (f.eks. dykkerflasker) må der dog transporteres op til 70 liter (flaskevolumen).

Betingelser for privatpersoners transport af farligt gods i bil
 
Det farlige gods skal være beregnet til din personlige eller hjemlige brug herunder til fritids- eller sportsaktiviteter.
 
Det farlige gods skal være emballeret til detailsalg eller i UN-godkendt emballage. Produktet skal som hovedregel være emballeret i den originale emballage, man som forbruger kan købe i butikkerne. Reservedunke til brændstof skal være UN-godkendte og må højst indeholde 60 liter.
 
Man skal håndtere godset med omtanke og forsigtighed. Sørg også for, at godset under transporten er surret ordentlig fast eller placeret, så det ikke vælter eller forskubber sig.
 
Der må ikke samtidig transporteres fyrværkeri.
 
Der må højst transporteres 60 liter benzin i en bil udover det, der indeholdes i bilens benzintank. Samme mængdegrænse gælder for andre brandfarlige væsker med et flammepunkt under 23 oC. 
 
Hvis man skal transporterer mere er det erhvervsmæssigt og så gælder bl.a. nedenstående

Kørsel med større mængder farligt gods
I Men privatpersoner kan komme ud for at skulle køre med så store mængder farligt gods, at de bliver omfattet af reglerne for erhvervsmæssig transport. 

Er transporten omfattet af disse regler, skal transporten bl.a. leve op til følgende krav:
 

Der skal anvendes UN-godkendte emballager, som skal være mærket med særlige påskrifter og faresedler
Der skal medbringes et transportdokument, der indeholder særlige oplysninger om det farlige gods
Der skal medbringes en håndildslukker
Man skal være uddannet i reglerne om vejtransport af farligt gods

Så det der med at have flere hundrede liter ved jeg ikke hvor kommer fra - og det er uanset om det er i 10 x 20 l dunke eller 200 l tromler eller godkendt 440 l - så er det ikke lovligt som privat person.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af anvi på 25 jun 2012 19:44
Hej Håndværker, tak for svar. Når jeg ikke må bruge "almindelig" diesel er det så et lovkrav, eller fordi det er "usund" for min motor hilsen anvi
Miljødiesel er tilsat nogle ting som din bådmotor ikke har særlig godt af, det frarådes ialfald at bruge det, jeg har også set merkater på dieseltankanlæg, hvor der tydelig gøres opmærksom på at det ikke må bruges til marine dieselmotorer.


Diesel er et klasse lll-1 produkt . Flamme punket er 57grader .

Som privat må du således godt tranpoterer 200l i un godkendt embalage
En olie tønde Er hvis den ellers er i orden , at regne som godkendt embalage

Benzin er derimod max som teksten ovenover.

Prøv google

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

I følge artiklerne i bådblade, så er der "kunstig" diesel i diesel fra tanken.

Problemet er, at det er næring for de bakterier som dieselpesten lever af.. Så hvis der komme liv i tanken (i form af pesten) er der masser den kan leve af.

Derfor er bådmagasiner i perioder fyldt med reklamer for tilsætningsstoffer til diesel - mod dieselpest.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nedenstående er uddrag af beredskabsstyrelses vejledning

Privatpersoners transport
Farligt gods er et fagudtryk for farlige produkter, som kan udgøre en risiko under transport. Fyrværkeri, ammunition, gasflasker, benzin, dieselolie, ikke-vandbaseret maling, terpentin, saltsyre og lithiumbatterier er eksempler på farligt gods. 

Nedenstående er fra justitsministeriets lovgivning på området :
§ 9. Med undtagelse af § 2 og § 3, stk. 1, og § 37, finder
bestemmelserne i denne bekendtgørelse ikke anvendelse på
vejtransport af farligt gods foretaget af private personer med
et køretøj registreret i Danmark, når godset er emballeret til
detailsalg, og når det er beregnet til de pågældendes personlige
eller hjemlige brug eller fritids- eller sportsaktivitet.
Stk. 2. Genopfyldelige beholdere påfyldt af eller for private
personer må anvendes til transport efter stk. 1 af brandfarlige
væsker, når beholderne er godkendt i henhold til ADR.
Den enkelte beholder må højst indeholde 60 liter uanset beholderens
størrelse.

Jeg kan ikke finde nogle steder som lovliggøre transport af mere end 60 l diesel i en privat bil.
Er der nogle der kan henvise til en eller anden lovparagraf fx. i færdeselsloven.

Det er da utydligt om du må have en eller flere dunke.. men maks i 60 liter i hver enkelt dunk..

Det beskrives jo "den enkelte beholder"

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også