Reparation af trappetrin

Kære alle,

Jeg håber der er nogen herinde, der kan give mig et godt råd til, hvordan jeg "redder" min gamle fyrtrappe.

Vi har netop overtaget huset, og fandt i går da vi hev tæpperne af trappen, at to trappens trin har fået en hård medfart for år tilbage. Efter vi har forhørt os lidt hos sælger (familiekøb) fik vi at vide, at mærkerne skyldes, at der under et indbrud hos forrige ejer blev smidt et pengeskab ned af trappen.

Vores plan var at lade trappen stå i larkeret træ, men nu er vi meget i tvivl om, hvordan vi bedst restaurerer trappen. Kan man "lappe", skal vi ud i forkantslister, eller andet? Vi håber meget, at der er nogen af jer erfarne gør-det-selv-folk, der kan hjælpe.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil bevare trappen skal du sætte en "lus" i.

Du kan se her hvad det vil sige og fremgangsmåde er der også:

http://fynboenikoebenhavn.blogspot.dk/2011/07/udbedring-af-gamle-trgulve.html

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Du sætter et nyt stykke i,, fjern stykke med en overfræser, lav en skabelon, skær en stykke der passer, i samme træsort, og lim det i når du har skåret det til,,, også er det bare af slibe trappen ned, og få den efterbehandlet, en stump film omkring det her
http://www.klikethaandvaerk.dk/Trappearbejder/Sider/Trappeforkanter.aspx
Jeg var ude i noget tilsvarende, også da vi havde overtaget vores hus for 3 år siden.

Der var alle forkanterne dog slidte, så de rundede rimelig meget, de var simpelthen slidt på forkanten.
Jeg valgte at fræse hele forkanten væk på alle trappe trin, det var lidt en opgave da det yderste skulle skæres væk, men da det var klaret, limede jeg en egetræs liste i, og holdt den spændte den fast indtil limen var tørret.
Efterfølgende blev trappen slebet, af et gulvsliber firma, og fik ludbehandling og sæbe. Indtil videre holder det stadig rigtig godt, og jeg er godt tilfreds med holdbarheden.
Hvis det er, kan jeg lægger lidt flere billeder fra da jeg lavede arbejdet, når jeg er hjemme igen, er ude og arbejde til på torsdag.

Her det færdige resultat, inden lud


efter lud
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis