olieblanding 2-takter

Håber der er en herinde der kan hjælpe.

Jeg har købt en brugt mariner 9.9 c 682 2-takter. Er der en herinde der med sikkerhed kan sige mig hvilken olieblanding denne motor skal have.
Min gamle bådmotor en Mercury af ældre årgang, skulle have en 1 % blanding.
Men jeg er ikke sikker på olieblandingen til ovennævnte mariner motor, så jeg håber der er en herinde der evt. kender til den rigtige blanding.
På forhånd tak.

m v h  Jesper

vgm.jj
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor gammel er din motor?
Jeg har en Mariner (Mercury) 15 hk årg 00, den skal have 1 % oie i benzinen.

mvh jens
Hej Jens.

Jeg er ikke sikker på hvilken årgang den har, jeg vil lige prøve om jeg kan finde ud af det via motorens stel nr.
Du skriver du har en Mariner og skriver derefter (Mercury). Den er jeg ikke lige helt med på, for jeg mener da det er 2 forskellige motor mærker, men jeg kan da tage fejl.
Hvis du har et sted hvor du kan finde årgang ud fra stel nr er det her:
Mariner 9.9c s 012228
Jeg prøver lige selv og vender tilbage.

P.s det var min gamle motor der var en mercury, hvis det kan være det du har blandet sammen.

m v h Jesper 

vgm.jj
Hovsa der var lige en fejl vedr. stel nr her er det hele med.:

Mariner 9.9 C 682 C S 012228

Så er det rigtigt!!

Mvh Jesper.

vgm.jj
Hej igen.

Jeg har ikke fundet en præcis årgang men det lader til at den ca er fra 1990. Det lader ligeledes til at det er Yamaha, der har lavet denne motor på licens for Mariner. På et engelsk forum fandt jeg et svar vedr. olieblanding, her står der 50:1, altså en 2% blanding. Men jeg er stadigvæk ikke helt sikker på om det er det rigtige.
Så hvis der er en der med sikkerhed kender det rigtige svar, vil jeg stadigvæk gerne høre fra dig/jer.
mvh Jesper. 

vgm.jj
Frem til midten af firserne, fik Mariner fremstillet deres påhængsmotore hos Yamaha.
Derefter fik Mariner, deres motore fra Mercury.
Så hvis din Mariner motor er fremstillet af Yamaha, vil jeg mene den er ældre end 1990.
Når den hedder C 628, er den sansynligvis fra 1986 eller ældre.
Men når først motoren er lidt oppe årene, betyder alderen ikke så meget, så er det motorens generelle stand der tæller.
Der er en tabel med årgange/numre her
http://marinshopen.se/Motorer/OmMot...fault.aspx
mvh jens
Annonce
Det kommer jo helt an på hvilke olie du køber..
Typisk anbefaler fabrikanten af motoren en olie der skal blandes i et bestemt forhold.. og det er det forhold der står på dunken.

Hvis du køber en olie der skal blandes i 2% og kun blander den i 1% så kommer du galt afsted. Den vil simpelthen ikke smører godt nok.
Omvendt - hvis du køber en bedre olie der skal blandes 1% og giver den 2% vil den ose og i nogle tilfælde lave så kraftig en smørerhinde i motoren at dit tændrør kan blive ødelagt..

Så du skal købe en olie til påhængsmotor (outboard) og så skal du blande i det forhold som står på dunken.. hverken mere eller mindre.

Man lad nu være med at købe 2 takt olie til en knallert eller plæneklipper.. Det har noget at gøre med hvilke temperatur olien skal smøre ved.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for jeres svar.

Det var en rigtig god side du havde linket til Jens, via denne fandt jeg ud af følgende :

Min motor er fra 1980/81 og den er lavet af Yamaha.

Jeg har dog ikke kunnet finde noget skriftligt vedr. hvilken oleiblanding der er den rigtige ifølge
motorfabrikanten.

Og også tak til dig grandoldman, jeg har hele tiden brugt Q8 outboard olie, hvor der som du rigtigt nok skriver står på bagsiden hvor meget olie der skal til de enkelte blandingsforhold, den er jeg helt med på, men jeg mangler stadigvæk at finde den rigtige olieblanding ifølge motorfabrikanten.

Jeg har sejlet med motoren og den tidligere ejer sagde at den skulle have en 2% blanding men netop med denne blanding oplever jeg at den ryger lidt og begynder at hakke lidt hvis den har gået i tomgang eller ved lave omdrejninger i et stykke tid.
Derfor fik jeg mistanke om at det måske ikke er rigtigt hvad den tidligere ejer har oplyst, da jeg ikke oplevede de samme problemer med min gamle Mercury motor.

endnu engang tak for jeres svar!!

mvh Jesper


vgm.jj
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis