Autolak

I fredags var der en der fortalte mig at autolarkerer ikke længere måtte bruge celluose eller fortynder baserede lakker og at der i vore dage kun må bruges lakker på vandbase ???
Er det rigtigt eller har han forsøgt at binde mig noget på ærmet
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej den er vist god nok, bilfabrikkerne har brugt vandbaseret maling, i mange år.

mvh jens
Hvis du går ind hos en autolakerer, vil du opdage, at der slet ikke stinker af fortynder mere, som der gjorde for år tilbage.
Det er uden tvivl rigtig godt for autolakererens helbred, men holdbarheden at disse vandbaserede lakker lader meget tilbage at ønske.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja gad vide hvad de finder ud af omkring plastik lakker om 10 år ?
Det ender vel med at vi ikke kan købe ordentlig maling og lak på olie eller akyd base mere.
Man skal bare en tur over Christiania og købe noget Marokansk lak, med et højt indhold af opløsningsmidler.

De skal udvikle nogle bedre UV lamper.. Så maler vi det hele i lak der hærder i UV lys... Samme princip som det plast plumper de putter i bisserne..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja de nye regler siger at der kun benyttes vand baserede autolak.
Dog skulle de vist være ok at sælge og benytte de gamle lak typer, når de bruges til klassiske/veteran biler.
Annonce
og det er en del sværer at male med, jeg har malet mange biler og traktorer, men det vandbaserede er en udfordring..

men fordelen er at man bare tynder det op med demineraliseret vand
Jeg har også malet flere gange med den gamle collolose lak, det er til at arbejde med under fornuftige forhold.

De nye vandbaserede lak typer, skulle det være stort set umuligt uden at det kommer i varme ovn, og det er jo de færreste der kan få værkstedet op på 70-80 grader
det kan lade sg give sig, der skal være varmt, og gerne varmeblæseren på hele natten.. jeg bruger nogle gange en varmekanon.

men der skal være minimall mængde lak og rigeligt luft, og så 3 lag
Jeg har fået malet en skade på min bil om 5 gange nu. det er noget trist. for det meste holder lakken 4-5 måneder, så løsner den sig fra karosseriet. typisk i kanterne.

Jacob
Så har det været sådan noget møj min nabos kassevogn var malet med, en dag knægten stod og pillede i noget af det løse i et hjørne ville farmand lige se hvad han havde gang i, Han trak et stykke af på ca 1,5 m2. på den ene side af kassen, de havde købt vidunderet en uge før, så det var en ommer for sælgeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også