Dobbelt dampspærre?

Hej,

Jeg skal til at renovere loftet i vores stue. Der er pt et listeloft, og over det er der så dampspærre, isolering og til sidst tag.
Jeg kan se at den gamle dampspærre har en del skader.
Jeg har tænkt mig at sætte et gipsloft op, monteret direkte i det gamle listeloft.
Spørgsmålet er om jeg bør sætte en ny dampspærre op, sådan at det nu bliver (fra inderst til yderst)  : gips,dampspærre,listeloft,dampspærre, isolering, tag.

Giver det noget problem? Begge dampspærrer er jo på den varme side af isoleringen.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det bør du.

Nedtage de gamle rustikbrædder.
Perforerer den gamle dampspærre. Og opsætte en moderne - med det hele.

Dernæst forskalling - og 2 lag gips.

(Løsningen med at montere gips direkte på rustikbrædder kan være uheldig. bla. fordi rustikbrædderne hænger - hvilket gipsen så osse vil gøre.)
Ja, hvis dit loft i forvejen hænger lidt, så ville jeg enten nedtage dette, eller forskalle under disse så du undgår dine nye gipslofter også kommer til at hænge.

Jeg ville forskalle med 300mm c/c afstand, også opsætte 2 lag gips med forskudte samlinger, og limede endestød, så er du sikret med revnedannelser ved kortkanterne.

Hvis ikke du kan komme til at punktere den gamle damspærre, så skal loftet ned alligevel, men er det en gammel hullet og utæt damspærre uden tapet overlæg, så ville den sikkert ikke skabe problemer, hvis den nye er 100% tæt.

Du skriver selv den er utæt, så forventer den kan ses fra oversiden af, loftrum eller lign, så kan man nemt lave et par huller den vej, eller fjerne den helt efterfølgende.
Tak for jeres svar, men jeg er stadig lidt i tvivl her. Måske fik jeg ikke forklaret det godt nok.
Der er i øjeblikket et loft med profilbrædder. Jeg har fjernet et par af brædderne og konstateret at der er nogle små skader i dampspærren bagved. Jeg kan ikke vide om det er et generelt problem eller det kun er det lille område jeg undersøgt.

Jeg vil helst bare skrue de nye gipsplader direkte fast i de gamle profilbrædder. Så slipper jeg for at rive det eksisterende loft ned og sætte forskalling op. På denne måde kan jeg bruge profilbrædderne som forskalling. Det gamle loft er lige og træet har det fint, så jeg er sikker på det kan blive pænt.

Min eneste bekymring er dampspærren.
Skal jeg sætte en ekstra dampspærre op før gipspladerne, sådan at der er dampspærre på begge sider af profilbrædderne, eller skal jeg satse på at den eksisterende dampspærre er "tæt nok", og montere gipspladerne direkte på profilbrædderne.
Jeg kan ikke se noget problem ved at der ligger to dampspærrer så tæt op af hinanden (på hver side af profilbrædderne). Temperaturforskellen bliver jo meget lille og derfor er der ingen risiko for at der opstår fugt. Har jeg ret i dette?
Jeg håber jeg fik forklaret det lidt bedre.

Ja, jeg ville så opsætte en ny damspærre, da risikoen for skader er større uden en helt tæt damspærre, riskoen for kondensering mellem disse 2 damspærre, er jo så godt som ikke eksisterende, det er dog risikoen for kondens pga. utæt damspærre hvis denne ikke laves, specielt i forbindelse med evt. senere efterisolering bliver det et problem, hvis ikke damspærre er 100% tæt.

Og er underlaget fint ret, så er det bare op med pladerne direkte på det eksisterende loft, det er lavet mange gange før uden problemer, husk dog at skrue det gamle listeloft godt fast, inden du montere dampspærre og det nye gipsloft.
Hvad slags tag har du?
Hvor meget/tykt er isoleringslaget?
Hvad slags dampspærre er den eksisterende?
Er der overhovedet ikke mulighed for at inspicerer dampspærren fra oversiden.

Problemet med 2 dampspærre i samme konstruktion er usikkerheden. Usikkerhedsmomentet på hvad der måtte ske i konstruktionen. F.eks. ved utæt tag at der hober sig vand op på den underste dampspærrer som kun meget langsomt kan fordampe ovenud gennem isoleringen.

Men ærligtalt er det jo ikke det store projekt at rive de rustikbrædder ned. Og knalde dem op igen med synlige pistolsøm. Så har du din forskalling.

Eller du kan rive hvert 3-4-5 bræt ned.
Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 25 jun 2012 10:46

Eller du kan rive hvert 3-4-5 bræt ned.
Det har jeg også overvejet, men brædderne sidder med fer og not, så det er ikke nemt at fjerne hver 3-4-5 bræt.

Jeg har eternittag og ca 150mm isolering. Dampspærren er brunt papir med en blank metal belægning på bagsiden.
Det er en gammel alukraft damspærre, det er sikkert pivtæt som de plejer at være.
Alternativt kunne du bare borer nogle huller i den gamle loft, op gammel damspærre....
Bore huller igennem såvel eks. loftbrædder som dampspærre er naturligvis en mulighed.
Men lidt riski efter min smag. Hvad om spørgeren rammer div. el-, tlf. og vandledninger som måtte være hengemt på loftet.

Men med kun 150mm på et gitterspærsloft er der jo plads til en masse efterisoleing.

Så den gamle bør fjernes eller perforeres fra under- eller overside.
Og en ny moderne, aldersbestandig, med tape og klister bør monteres.

Ingen tvivl om den ting.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis