Asfalt på sålbænke - fjernes hvordan?

Hej, 
Mit gamle hus har gennem mange år fået behandlet sålbænkene med sokkel asfalt. Der er flere problemer med det. 
1) Det afsmitter og laver løbesods-lignende spor ned af væggen. 
2) Det bliver ved at skalle af. 

Jeg har fra Icopal fået oplyst at problemet ikke kan modvirkes og at produktet ikke er beregnet til andet end sokkel. 

Nu vil jeg fjerne asfalten og male med f.eks. sort facademaling.  


Hvordan fjerner jeg og renser asfalten af så der kan males igen? 
Betonsliber? Jeg vil dog bevare sålbænken da den er i fin orden. 

Håber på lidt idéer!
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At slibe det af er nok ikke nemt, da sokkelasfalten sansynligvis vil sætte sig i slibeskiven.
Du nævner det skaller af, så måske kan du skrabe det af, med et gammelt stemmejern eller lignende.

mvh jens
Du kan købe en kopskive til sten og prøve om den ikke kan fjerne det.
http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerktoejogtilbehoer/tilbehoertmaskiner/slibendevaerktoej/tilbehoertilvinkelslibere/kopskiver/kopskivetsten/

Det er nok svært at undgå at berøre underlaget - men du kan jo prøve. Vil tro resterne skal fjernes med rense Benzin.
Mener de kan købes væsenltigt billigere i Bauhaus
  Nu skriver du ikke hvad sålbænkene er laver af, men.....
  Vores sålbænke, som er af skiffer og derfor ret bløde i overfladen, var også smurt ind i sokkelasfalt. Med sådan en skraber som man bruger til glaskeramiske kogeplader skrabede jeg forsigtigt så meget af som overhovedet muligt. Herefter sleb jeg dem med sandpapir k. 220 og efterfølgende med korn 600 (jeg brugte ikke maskine hvilket nok ville have lettet arbejdet en del) og jeg har nu de flotteste sålbænke, som fremstår som nye!!

Bank sålbænkene af og læg nye skiferplader, eller evt. klinker istedet?

Jeg ved godt det ( også ) er et større arbejde, men des større bliver fornøjelsen ved at gå og kigge på det bagefter.

#Jeanni.

ja og lungerne fulde af asbest

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Annonce


   Maleren

   Tjaaa der er et gammelt mundheld der siger: Hvad man ikke ved, har man ikke ondt af!!!

   Jeg er helt sikker på at man ikke dør, eller bliver dødeligt syg af, at rense 5-6 sålbænke af på den måde ..... det er jo ikke noget jeg har tænkt mig at leve af Problemet er jo ikke større end hvis man mener det er et problem at der måske er asbest i, så koster en støvmaske altså ikke mange basører
Hvordan ved vi/man, at der er asbest i de pågældende sålbænke?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

prøv produktet fra kema kaldet dl-44
#jeanni

Det også bare Gas. :-) men tænkte at der måske kunne være asbest i, hvis det er skiffer plader, og huset er gammelt.
men ja, det er nok værre for folk der har stået på en fabrik og indåndet asbest støv i 7 år

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Skiffer er et naturmateriale. Det er lag af ler, der er trykket hårdt sammen, men stadig beholder det sin lagdeling. derfor kan det kløves etc. Skiffer bruges bl.a til gulve, tage osv. Der er absolut intet asbest i skiffer, for så vile det være aldeles forbudt, bandlyst og meget andet.

Jeg tror du forveksler skiffer med skiffer-eternit. Eternit blev brugt til tagplader, bølgeplader såvel som de flade plader, der ligner skifferplader. Eternitplader indeholdt tidligere asbest.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også