Asfalt på sålbænke - fjernes hvordan?

Hej, 
Mit gamle hus har gennem mange år fået behandlet sålbænkene med sokkel asfalt. Der er flere problemer med det. 
1) Det afsmitter og laver løbesods-lignende spor ned af væggen. 
2) Det bliver ved at skalle af. 

Jeg har fra Icopal fået oplyst at problemet ikke kan modvirkes og at produktet ikke er beregnet til andet end sokkel. 

Nu vil jeg fjerne asfalten og male med f.eks. sort facademaling.  


Hvordan fjerner jeg og renser asfalten af så der kan males igen? 
Betonsliber? Jeg vil dog bevare sålbænken da den er i fin orden. 

Håber på lidt idéer!
Hej,  Mit gamle hus har gennem mange år fået... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer til at tænke på, at det i gamle dage kostede overpris, når en ålborgensisk eternitarbejder skulle kremeres. Det tog mange ekstra timer at brænde hans stenlunger så meget at han kunne være i urnen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der skal kun en enkelt asbestfiber til, og har den først sat sig fast, er skaden sket. Det afhænger lidt af hvor heldig/uheldig man er. Nogle kan arbejde med det i 30 år uden problemer, en anden kan skære 10 hjørner af et par tagplader, så er den gal. Men prøv selv....det kan jo være du er en af de få heldige.

http://www.lyrk.dk


   Smiler maleren ..... jeg var ikke klar over at der kunne være asbest i skifferplader!! Havde jeg vidst det, så havde jeg nok taget en støvmaske på  
Tak for de input der er kommet. Jeg kan se at jeg selvfølgelig skulle have skrevet hvad sålbænkene er lavet af.

Sålbænkene er støbte af enten beton eller cement-mørtel, efter hvad jeg har fået oplyst.

Grundliggende vil jeg gerne undgå murerarbejde og fjerne asfalten uden at skade murværket. Så derfor virkede en betonfræser som en god løsning. Men jeg er bange for at der skal for meget af så der alligevel skal udbedres før maling.

Nogen erfaring med 'mild' fræsning?



   Okay så ville jeg nok prøve med det produkt som Henrik@P omtaler ..... jeg er så ret sikker på at man vil kunne fjerne det med "gammeldags" fast brun sæbe ..... du smører sæben på i et pænt tykt lag .... dækker det til med plastik .... lader det sidde f.eks natten over, og så burde det være lige til at skrabe af som en tyk klæbrig masse (jeg fjerner maling fra f.eks vinduer på den måde)..... jeg ville prøve det på et lille område og se hvad der sker.... 
Annonce
#Naveren

Det er muligt.

men så burde vi alle gå rundt med kræftfyldte lunger, i mit nabolag er mange asbest tage fra 60erne blevet skiftet ud, og i den forbindelse er de også blevet pillet ned, så du skal ikke fortælle mig at der ikke frigives asbest støv, som flyver rundt i hele nabo laget, ned i barnevogne, og ind i folks stuer, måske taber en lærling en plade som knækker, eller hva ved jeg.

min pointe er man skal slappe lidt af med det asbest, nok er det farligt og ikke sundt,

men jeg tror nu hellere jeg vil, pille et asbest tag ned, uden beskyttelse, end at bo i københavn midtby i en uge eller Odense for den sags skyld.

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Skrevet af Jeanni på 28 jun 2012 07:32


   Okay så ville jeg nok prøve med det produkt som Henrik@P omtaler ..... jeg er så ret sikker på at man vil kunne fjerne det med "gammeldags" fast brun sæbe ..... du smører sæben på i et pænt tykt lag .... dækker det til med plastik .... lader det sidde f.eks natten over, og så burde det være lige til at skrabe af som en tyk klæbrig masse (jeg fjerner maling fra f.eks vinduer på den måde)..... jeg ville prøve det på et lille område og se hvad der sker.... 


alternativt prøv med madolie, altså det billige du har stående i skabet, smør det på det hvor du har problemet, lad det sidde i en time eller to og tag din gamle neglebørste og skrub mens du skyller med vand selvfølgelig. sådan får vi andre asfalt produkter af os efter arbejde
såååe

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Jeg har prøvet at få det af med spartel, men det er meget svært de steder hvor det ikke af sig selv er sprunget af. Så jeg har også et stort mekanisk problem.

Har set at man kan leje en "diamantsliber" for en rimelig penge (Makita eller Hilti hos Ramirent), der kan bruges til at fjerne det tykke lag asfalt. Skiven skal så være en meget mild slags. Her skal jeg selvf. passe på ikke at lave "huller" eller ødelægge de nuværende kanter. Hvor plant kan man køre med en sådan?

Hvor meget der så sidder i porerne og i hjørner bliver jo så det næste spørgsmål. Her kan en mild sandblæsning måske være løsningen. Nogen der har erfaring med hobby sandblæsning?

Pft ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også