Fradrag i skat øget - en avisand? Elelr kan det virkelig passe?

Faldt lige over denne nyhed i nordjyske.dk og gik så til kilden

http://www.bolius.dk/alt-om/energi/artikel/nu-bliver-solceller-en-endnu-bedre-forretning/

 

Nu bliver solceller en endnu bedre forretning

 

 

Log ind i Husets kalender for at tilføje artiklen

NYHED |  Publiceret: torsdag 21. juni 2012

Ny skatteaftale forhøjer det beløb, du kan trække fra i skat i, hvis du investerer i et solcelleanlæg i resten af 2012 og 2013. Læs, hvor meget mere den nye aftale betyder i kroner og øre.

 

Overvejer du at montere solceller på hustaget, har du netop fået en ekstra grund til at kaste dig ud i projektet.

Som led i regeringens skattereform er der nemlig indført nye og mere favorable regler for, hvordan du kan trække udgiften til solceller fra i skat. Investerer du 100 kr., kan du trække dem fra i skat med en værdi på 115 kr.

Træk mere fra i skat med solceller

Det betyder, at hvis du køber et solcelleanlæg til 100.000 kr., vil du kunne afskrive 25 procent af 115.000 kr. – og dernæst 25 procent de følgende år af det resterende beløb, indtil det er afskrevet Med de gamle regler startede afskrivningen på 25 procent af 100.000 kr.

Reglerne gælder for investeringer, som du foretager dig i resten af 2012 og 2013.

Så meget bliver ekstra skattefradrag for solceller

Over en 20-årig periode vil det samlede skattefradrag fra et større solcelleanlæg til 120.000 kr. blive omkring 75.000 kr. mod 58.000 kr. efter de gamle regler – en forskel på 17.000 kr. Det vurderer energivejleder Rune Schmidt fra Energitjenesten.

Hvor mange kroner og ører, du får ud af det, afhænger af dine personlige skatteforhold.

Brug en revisor ved solceller

- Vi anbefaler folk at tale med en revisor, for det økonomiske udbytte ved et solcelleanlæg afhænger også af en række forhold i den personlige økonomi, siger Rune Schmidt.

- Du får en stor gevinst de første år, men du skal huske, at afskrivningen kun varer de første 10 år, og du bliver beskattet til år 20, understreger han.

LÆS OGSÅ: Sådan styrer du uden om dårlige solceller

Vælg den rette skatteordning til solceller

Bliver du ejer af et solcelleanlæg, kan du vælge mellem 2 forskellige modeller for beskatning af anlægget: Virksomhedsordningen eller den skematiske ordning.

Det er virksomhedsordningen, der er gjort mere fordelagtig med de nye regler. Alligevel anbefaler Rune Schmidt, at du grundigt undersøger, hvilken ordning der passer bedst til dig, før du vælger.

Virksomhedsordningen indebærer nemlig også ekstra papirarbejde, da du skal udfylde en udvidet selvangivelse, og du får måske behov for assistance fra en revisor. Desuden vil du i virksomhedsordningen blive beskattet af den ekstra værdi, solcelleanlægget tilfører huset, hvis du sælger huset.

Eksempel på ekstra skattefradrag

Sammen med har Energitjenesten har Bolius lavet et eksempel på, hvad de nye regler betyder:

Du køber et solcelleanlæg til 120.000 kr., der kan producere 5.500 kWh om året.

Du betaler 60 øre pr. kWh i skat af din energiproduktion i de første 10 år, hvilket bliver 3.300 kr. årligt. Dit skattefradrag består af 25 procent afskrivning af henholdsvis 100 procent (den gamle ordning) eller 115 procent (den nye ordning) af anlæggets værdi (120.000 kr.) minus de 3.300 kr., du betaler i skat af energiproduktionen. Når de 25 procent er trukket fra det første år, kan du det næste år trække 25 procent af det resterende beløb osv., indtil hele beløbet er afskrevet.

Efter de 10 år, hvor du har kunnet trække udgiften til solcelleanlægget fra i skat, fortsætter du med at betale skat af anlæggets energiproduktion, men nu kun 40 øre pr. kWh. Det giver alt andet lige en årlig udgift på 2.200 kr.

I tabellen kan du se, hvor meget du kan få i fradrag for dine solceller gennem virksomhedsordningen under de gamle og de nye regler.

Eksemplet er ment som en illustration af de 2 ordninger, og beregningen forudsætter, at elprisen er stabil, og at solcelleanlægget bevarer sin ydeevne.

 

Gammel ordning: Dit skattefradrag

Ny ordning: Dit skattefradrag

1. år

26.700 kr.

31.200 kr.

2. år

19.200 kr.

22.575 kr.

3. år

13.575 kr.

16.106 kr.

4. år

9.356 kr.

11.255 kr.

5. år

6.192 kr.

7.616 kr.

6. år

3.819 kr.

4.887 kr.

7. år

2.039 kr.

2.840 kr.

8. år

704 kr.

1.305 kr.

9. år

8.713 kr.*

154 kr.

10. år

Afskrevet

7.062 kr.*

11.-20. år

Du betaler skat af energiproduktionen: 2.200 kr. årligt

Du betaler skat af energiproduktionen: 2.200 kr. årligt

 * I henholdsvis år 9 og 10 stiger fradraget, for når der er under 12.300 kr. tilbage at afskrive, afskrives hele restbeløbet på én gang i stedet for kun at fratrække 25 procent af beløbet som tidligere.

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af S. fabrin på 21 jun 2012 19:45
Og hvad mener du så med det??


Ja, den bemærkning fløj også lige hen over mit hoved 

edit: Damn den alzheimer. Se min egen overskrift. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En besparelse der ligger i at du først skal bruge penge !
Skrevet af Håndværkeren på 22 jun 2012 09:29
En besparelse der ligger i at du først skal bruge penge !
Hvad mærkeligt er der i det. Du køber noget, som gør at du kan spare penge. Den investering er tjent hjem i løbet af nogle år, derefter er fortjenesten din.


fase
Annonce
Der er vist ikke mange investeringer pt der giver mere mening ifth solceller.

Det er iøvrigt nettomåler ordningen , der gør det til en vandvittig go forretning og ikke nødvendigvis muligheden for afskrivning af anlæget ,,





jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Nettomålerordningen og meget andet af den skuffe indenfor vedvarende energi er en hamrende asocial og samfundsskadelig ordning, der begunstiger nogle på fællesskabets regning.
Garanterede priser på levering af strøm, hvad enten det er fra solceller eller vindmøller, og dertil skattebegunstigelse til hobe, skal jo betales af nogle andre. Det kommer forbrugerne til skade i form af højere el-priser og højere skatter til alle skatteydere. Det sidste kan selvfølgelig også klares ved et lavere service- og velfærdsniveau. Men der er en reging der skal betales, og vi ved alle hvor den ender.

Om jeg selv skal have solceller på mit nye hus? Ja, selvfølgelig. For der er ingen der takker mig for at lade være. Så kan jeg få billig strøm, når der ikke er råd til min folkepension. Så må naboen suge på lappen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg går også og funderer over disse solceller og måske også en vindmølle, nu man alligevel ikke kan få noget i rente af sin småskillinger.
Jeg vil dog ikke anskaffe noget af det i sikker forvisning om at de underlige støtteordninger fortsætter.
Jeg vil indrette mig så produktionen svarer til mit forbrug, så jeg i givet fald helt kan kappe forbindelsen til elværket, når først Den Små Johanne får magt som hun har agt.
Jeg er meget overbevist om at de nuværende støtteordninger falder bort i løbet af meget få år, af de grunde som Chr. påpeger.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis