mulig ABS fejl på fiat punto


Jeg har muligvis en fejl på ABS´en på min Fiat Punto 1,2 årg. 00Når jeg bremser hårdt, giver det sådan en form for "skurre" lyd. jeg troede første at skiver + klodser trængte til udskiftning, så jeg skiftede til nyt (havde et sæt liggende) Alt er nu nyt og efterset for og bag. Når jeg har kørt et stykke tid, lyser ABS lampen en gang imellem. Har fået fortalt at den aftaster ring der sidder i hjul navet og som ABS sensoren ser på, kan være defekt/ revnet. Er det et typisk problem? kan de udskiftes? Bilen bremser helt ok.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder meget rigtigt at abs ringen er løs og revnet, det er en ganske alm fejl og ja de kan normalt skiftes koster omkring 300,- pr.stk af med den gamle den nye lunes lidt op og presses på efter en passende afrensning af knokkelledet problemet er at enten skal trækakslen pilles ud eller knokelledet afmonteres hvis det er foran den er gal...........

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

der er hele vejen rundt.
det nememste for dig ville være at få en tester på. det koster som regel kun en 50'er i kagekassen. så ved du nøjagtig hvor du skal sætte ind

Ja- jeg tror jeg vil få systemet fejl udlæst.

skal jeg køre til autoiseret fiat værksted, eller vil et hvert test system vise fejlen?
Kan man se hvilket/ hvilke bremser det er galt med, eller styreboks, sensorer?

Når du kører ind på et aut. værksted er det første de gør at stikke det store sugerør ned i din pengepung det er ikke unormalt at det koster fra to hunde op til en tudse at få udlæst computeren i bilen, men kan du finde en lokal mekker med en tester ka det da godt være at du kan få ham til at lave en udlæsning for næsten ingenting..............det behøver ikke at være en aut. fiat mekker og så vil han nok også ha lov til at lave det for dig (kalkuler med en 2-3000,-kr) taxameteret løber stærkt på et værksted. Kan muligvis udlæses med en billig obd2 tester fra biltema da du har et obd2 stik placeret nederst til venstre for dit rat og ja det skulle være muligt at se hvilken del det er galt med og som regel er det enten sensor eller abs ring det er galt med da de sidder ret udsat for vejr og vind regn m.m.

lidt besværligt men sikkert:
vil du gerne have beskidte fingre så-----
Du kan gøre det på flere måder ---- den dovne - værktøj en lang skruetrækker - drej hjulet ud til den ene side - find abs sensoren - dimsen med en ledning på og lige bag ved den sidder abs ringen prøv så at "skubbe" til abs ringen sidder den fast er den sansynligvis ok er den løs = defekt - du kan også løfte bilen op på en støttebuk(MEGET VIGTIGT) af med hjulet så er det nemmere at se hvor delene er placeret og afprøve dem.

Ved baghjulene skal tromlen pilles af og så er det nemt at se og afprøve...........

den lidt nemmere metode
TÆNDING FRA:
Du kan måske have en sensor fejl men er den ok kan den "hjælpe dig lidt" - lokaliser stikket og skil det ad - med et OHM meter måler du modstanden - den skal være ca. 900 - 1800 ohm kan variere lidt - er det ok sætter du måleren i vekselstrøms området og drejer hjulet hurtigt rundt med hånden så skulle du kunne se en spænding på 0,3 - 1 volt gentages selvf. på alle hjul til fejlen er fundet..........kan også bruges til at lokalisere en defekt abs ring men så skal man se godt efter på måleinstr.

Når du alligevel kigger på området, så tjek dine manchetter at de er hele og uden huller er det ok - men er de godt snaskede ind i fedt m.m. så skift dem så er de nok defekte ved at skifte i tide kan du måske undgå kommende probs med knokkelled....

jeg kan kun sige god arbejdslyst - har prøvet det op til mange gange og det virker........
michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis