Styring til CNC - udveksling af ide'er og erfaringer.

Jeg har efterhånden bygget et par cnc-maskiner, og dermed også et par styringer til dem.

Da jeg startede havde jeg ingen idé om hvordan sådan en styring skulle se ud eller hvor meget den burde koste. Jeg har flere gange købt billige print fra kina. Jeg har brugt ufatteligt meget tid på de billige kinaprint, søgt på forskellige forum, loddet komponenter af og på, købt andre udgaver osv. Men jeg kan stadig kun sige at de kinaprint er ikke frustrationerne værd!

Jeg fik min åbenbaring da jeg købte mig en gecko g540 og monterede på min daværende fræser. Den øgede hastigheden på maskinen med en faktor 10! Utroligt dejligt og nemt board med det hele indbygget. Dog er prisen også derefter.


Jeg byggede det hele ind i et gammelt pc kabinet og fik et ok resultat ud af det. Den lille strømforsyning er en 12v til blæseren og en dykpumpe som kølede min fræser med vand. Derudover drev den et lille arduino-board som jeg havde sat en flowmåler til for at overvåge flowet til fræseren. Arduinoen kunne så slukke for hele skidtet hvis mit flow forsvandt - så fræseren ikke stod af

Pt. Har jeg bygget mig en styring uden at have en maskine til den. Denne gang har jeg valgt at prøve et billigere alternativ til g540, men stadig kvalitet, og bygget kassen i tynd mdf. På den forrige styring blev jeg ret træt af at jeg ikke kunne tage styringen fra maskinen uden at skulle hive kablerne ud af klemmerne, så i den nye er alt med stik. Det er bare dejligt


Jeg vil som tidligere nævnt klart anbefale at man køber dele til styringen af en nogenlunde kvalitet og ikke tror man kan nøjes med et kinaprint til 5-700kr. Det holder bare ikke.
Vil man have den super nemme løsning til en lille eller mellem størrelse maskine, så vil jeg klart anbefale gecko g540, som er den bedste all-in-one løsning jeg kender til.

Kom gerne med inputs supplerende oplysninger og billeder af jeres egne styringer med jeres erfaringer. Det kunne jo være nogen blev klogere

MN

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For lige at være retfærdig overfor de kære kinesere, så kan de billige print godt køre nogenlunde stabilt ved meget lave hastigheder og ikke for hårde belastninger. Men ved bare lidt høje hastigheder og specielt hurtige skift i hastighed/omløbsretning, hvilket der altid er ved cnc, kan de nemt miste steps. Men jeg har dog fræst nogen ting med forskellige kinaprint - det gik bare utroligt langsomt og var ikke altid 100% præcist.
Derudover tog det lang tid for at finde de rette indstillinger for at få det til at køre så godt som muligt. Og det har været lige bøvlet ved alle de kinaprint jeg har prøvet.

MN

Hej med jer
Jeg er ret ny her og dette er faktisk mit første indlæg.  Jeg er næsten færdig med at bygge min tredje 3-akse maskine. Den  er lavet af rustfri profil 100x50x4mm med ac servo motorer til x, y og z- akse.Selve spindel er en vandkølet  2,2 kW kina-spindel. Jeg synes nu at det vil være rart med automatisk værktøjskift ATC og i den forbindelse er jeg godt igang med at ombygge spindel motoren og tilsvarende nogle værktøjsholder og magasin.
Ren softwaremæssigt har jeg fået fat i et par dev. scrpits til Mach3's macro både til "auto tool change (m6) og "auto tool zero", Dog vil jeg sige at jeg ikke er ekspert i programmering . Derfor søger jeg nogen som jeg kan udveksle ideer med. Helt konkret går det ud på at kombinerer de 2 macroer sammen således at maskinen automatisk vil 
anvende auto z zero hvergang der sker et værktøjskift
Venligst Karim

Hej

Jeg har også ladet mig inspirer af alle de ting som foregår her inde.
Specielt de flotte styringer, er selv mest til det mekaniske (maskinarbejder)
Så kom jeg til at tænke på at det kunne være sjovt at bygge en lille cnc svejser.
Det skulle jo godt kunne lade sig gøre rent teoretisk. Det jeg skulle bruge den
Til er svejsning af nogle beslag, men de trækker sig når de bliver svejst og ikke ens
Hver gang. Jeg har set på professionelle robotter at de kan være udstyret med afstandsmåler
Til pladerne som bliver svejst og robotten således korriger for det.
Er det nogen i dette forum som har arbejdet med det på hobby plan
Og ved om noget lignende kan bygges på en lille cnc som f.eks. styres af mach3.

VH Henrik Nielsen
KNA

Gå ind på Machsupport.com og køb det screenset til din Mach3, der hedder 2010, den har en ATC funktion indbygget med måling af værktøj for hver gang den skifter. Den kan sættes til semi autmoatisk værktøjsskift hvor man skifter manuelt, eller fuldautomatisk hvor den selv skifter og måler hver gang.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis