lidt ? til det "sidste" ind søsætning

ja nu nærmer det sig at jeg er klar med den lille dame

hun har dog et par ting der liiige skal fikses inden søsætningen, skruen er i messing og er temmelig grøn og irret, hvordan får jeg den kampklar?

en anden og ret væsntlig ting er at hun er utæt ved stævnrøret, jeg opdagede det ved at der dryppede vand ud efter en afvaskning indvendig. hvad tætner jeg med ?
det skal lige siges at det kommer ikke inde fra røret med rundt om det altså mellem trævrærk og rør, og ka det dryppe af den smule vand der var i bunden kommer der jo nok væsentligt mere når først hun kommer på søen.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din propel rengør du med mellem fint ståluld, hvorefter du smørre den med ganske almindelig lindolie.
Når det er en ældre træbåd, vil der altid være lidt utæthedder i skroget og omkring stævnrøret. Alt efter hvor lange den har stået på land. Har den stået siden efter året, vil den nog være temlig utæt når du dumper den i vandet. Der går mindst et døgn inden den begynder at sætte sig, efter en ugen skulle den gerne være helt tæt.
Så husk øsekar og spande, når den er kommet i vandet.
Skrevet af Håndværkeren på 20 jun 2012 15:14
Din propel rengør du med mellem fint ståluld, hvorefter du smørre den med ganske almindelig lindolie.
Når det er en ældre træbåd, vil der altid være lidt utæthedder i skroget og omkring stævnrøret. Alt efter hvor lange den har stået på land. Har den stået siden efter året, vil den nog være temlig utæt når du dumper den i vandet. Der går mindst et døgn inden den begynder at sætte sig, efter en ugen skulle den gerne være helt tæt.
Så husk øsekar og spande, når den er kommet i vandet.


Tak for svar

skruen er temmelig belagt og jeg har faktisk forsøgt med ståluld uden det store resultat, men jeg må prøve igen

båden er belagt med glasfiber, så derfor bekymre det mig lidt at den lækker der, da jeg jo helst vil undgå vand mellem fiber og træ.den har været på land i 4-5 år så den er godt tør

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Uha det lyder ikke godt, hvis der er glasfiber på, så er det sansynligvis bare lagt uden om stævnrørs flangen. Det er den måde de fleste Lav Det Selv fuskere laver det, den rigtige måde er at tage stævnrøret ud, lægge glasfiber omkring stævnen og herefter bore hullet op så flangen igen kan monteres uden på glasfiberen.
I dit tilfælde vil jeg anbefale at du bore to 10 mm. huller et på hver side af stævnen, så tæt på røret som muligt. Her efter sprøjter du noget vandfast PU lim ind i hullerne og forhåbentligt ind i det hule område omkring stævnrøret. Slib omkring hullerne og spartel hullerne til med noget glasfiber spartel.

Propellen kan du prøve at give en lidt skrappere behandling, du vikler godt med lokums papir ( ja Lukoms papir ) rundt om propellen og hælder noget edieke syre på, lad det sidde sålænge det er fugtigt. Så skulle noget af den ir der sidder på propellen være opløst, og lettere at slibe af med ståluld.
Skrevet af Håndværkeren på 21 jun 2012 06:50
Uha det lyder ikke godt, hvis der er glasfiber på, så er det sansynligvis bare lagt uden om stævnrørs flangen. Det er den måde de fleste Lav Det Selv fuskere laver det, den rigtige måde er at tage stævnrøret ud, lægge glasfiber omkring stævnen og herefter bore hullet op så flangen igen kan monteres uden på glasfiberen.
I dit tilfælde vil jeg anbefale at du bore to 10 mm. huller et på hver side af stævnen, så tæt på røret som muligt. Her efter sprøjter du noget vandfast PU lim ind i hullerne og forhåbentligt ind i det hule område omkring stævnrøret. Slib omkring hullerne og spartel hullerne til med noget glasfiber spartel.

Propellen kan du prøve at give en lidt skrappere behandling, du vikler godt med lokums papir ( ja Lukoms papir ) rundt om propellen og hælder noget edieke syre på, lad det sidde sålænge det er fugtigt. Så skulle noget af den ir der sidder på propellen være opløst, og lettere at slibe af med ståluld.


umiddelbart et fiberarbejdet lavet rigtig, det ligger ihvertfald pænt omkring stævnrøret inde bag flangen  


og så vidt jeg ka se ligger der en pakning af en art, men det får jeg først bekræftet når jeg får løsnet røret engang i næste uge.


sådan ser skruen ud


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Ja det ser helt rigtigt ud
Når nu du får løsnet flangen og skubbet lidt ud, så tag en rasp og rens grundigt og så vidt mulig så lige som muligt. Og så en god gang af det sorte sikaflex som du så spænder næsten sammen om, lad det tørre et par dage og spænd så til, så er den med garanti tæt de næste 25 år.
Propellen ! Du kunne jo også tage en boremaskine med en blødere stålbørste og så forsigtigt fjerne iren. MEN det er meget vigtigt at du så bruger åndedræts værn og briller for det er meget giftigt og ætsende på meneske hud og indvortes i dine lunger ect.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den grønne propel skal du ikke være ked af - den har nok fået en saltsyrebehandling - det gør den grøn og modstandsdygtig mod rurer m.m. dvs. den gror ikke til...det er et ældgammelt tricks.... din utæthed kan skyldes at din pakdåse inde i båden er utæt hvis det er den "gamle model" kan den være med paksnor og fedt - skal bare fyldes op med fedt og strammes lidt evt. en ny paksnor - så er den klaret.

og flangen udvendigt ? bare gør som håndværkeren skriver så holder det i garanteret 25 - 30 år.

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Skrevet af Håndværkeren på 21 jun 2012 19:36
Ja det ser helt rigtigt ud
Når nu du får løsnet flangen og skubbet lidt ud, så tag en rasp og rens grundigt og så vidt mulig så lige som muligt. Og så en god gang af det sorte sikaflex som du så spænder næsten sammen om, lad det tørre et par dage og spænd så til, så er den med garanti tæt de næste 25 år.
Propellen ! Du kunne jo også tage en boremaskine med en blødere stålbørste og så forsigtigt fjerne iren. MEN det er meget vigtigt at du så bruger åndedræts værn og briller for det er meget giftigt og ætsende på meneske hud og indvortes i dine lunger ect.


tak vil forsøge det medflangen i løbet af næste uge hvis vejret tillader det

skruen er nu renset en sej omgang med nu er den ren, overvejer at male den med bundmaling er det en skidt ide? jeg kan se at det har den fået engang for læææænge side


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Skrevet af miwi på 22 jun 2012 20:29
Den grønne propel skal du ikke være ked af - den har nok fået en saltsyrebehandling - det gør den grøn og modstandsdygtig mod rurer m.m. dvs. den gror ikke til...det er et ældgammelt tricks.... din utæthed kan skyldes at din pakdåse inde i båden er utæt hvis det er den "gamle model" kan den være med paksnor og fedt - skal bare fyldes op med fedt og strammes lidt evt. en ny paksnor - så er den klaret.

og flangen udvendigt ? bare gør som håndværkeren skriver så holder det i garanteret 25 - 30 år.


jeg tror ikke den er saltsyre behandlet, der sad rester af maling på den, og jeg ved tidligere ejer ikke har været særlig god til at vedligeholde båden generelt, og da den blev taget på land for 4-5 år siden blev den bare sat til side og der hentede jeg den  men det ku da være jeg skulle gi den saltsyre fremfor maling

selve stævnrøret er ikke utæt(heldigvis) vandet kommer ud bag flangen altså mellem træ/fiber og rør. og ellers er der massere af fedt i røret, der sidder 3 faste "fedt sprøjter" som man efterfylder og presser ned 3 steder på røret

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Ok jeg læste heller ikke din første msg ordentligt :-) med hensyn til utætheden......men som håndværkeren skriver så klarer sikaflex mange problemer :-) den er nok bare lidt udtørret skal så bare fyldes godt op med sika.....

møllen derimod ser ganske nydelig ud efter afrensning, den er ikke i messing men i saltvandsbestandig bronze og har den messingfarven er den ok hvis den har begyndende rødlige farvetoner kan der være tæring i propellen men det ser det ikke ud som............
bundmale propellen tjaaa nok lidt af en religion - man kan købe noget specielt til propeller eller bare bruge hvad man har - afsyring i saltsyre og efterskyldning er brugt i mange år og har en hvis virkning gøres kort før søsætning for bedste virkning og må gerne blive lidt grøn i det....
problemet med bundfarve er at det hurtigt bliver slidt af ved alm. sejlads.....

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Skrevet af miwi på 22 jun 2012 22:07
Ok jeg læste heller ikke din første msg ordentligt :-) med hensyn til utætheden......men som håndværkeren skriver så klarer sikaflex mange problemer :-) den er nok bare lidt udtørret skal så bare fyldes godt op med sika.....

møllen derimod ser ganske nydelig ud efter afrensning, den er ikke i messing men i saltvandsbestandig bronze og har den messingfarven er den ok hvis den har begyndende rødlige farvetoner kan der være tæring i propellen men det ser det ikke ud som............
bundmale propellen tjaaa nok lidt af en religion - man kan købe noget specielt til propeller eller bare bruge hvad man har - afsyring i saltsyre og efterskyldning er brugt i mange år og har en hvis virkning gøres kort før søsætning for bedste virkning og må gerne blive lidt grøn i det....
problemet med bundfarve er at det hurtigt bliver slidt af ved alm. sejlads.....


sikaflex er indkøbt til formålet

der er ingen farveskift på møllen nogen steder så den må være i ok stand, lidt slidt i kanterne men det kan jo kun forventes på en båd i den alder  jeg tror jeg forsøger mig med bundmalingen når jeg aligevel skal ha malet hvor støtterne fra bådvognen er, det bliver jo heller ikke så længe at båden skal være i vandet i år, der går ihvertfald mindst 14 dage før den skal i, 

det afhænger lidt af om jeg vil vente på et nyt skovlhjul til kølevandspumpen eller bruge det gamle som jeg har fået renoveret.
det har nemli vist sig at være svært at hitte stumper til den, en tusse gammel DESMI støbejerns pumpe med messing skovlhjul.
så pt er det gamle hjul blevet sølvloddet det havde små revner i center, og noget af støbejerns huset er temmelig medtaget men ikke ubrugeligt. så det får lov til at holde i år og når den kommer på land til efteråret vil jeg overveje om der skal en helt ny pumpe i

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også