Lejlighed: Må bagtrappedøren være på badeværelset?

Davs! Jeg har set det flere steder, så jeg tror ikke, det er ulovligt, men jeg vil dog alligevel høre: Må man placere et nyt badeværelse, så døren til bagtrappen vil være derinde? Tak!
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah sålænge du ikke hindre adgangen til den, skulle der ikke være problemer med det.
Ok, det er godt! Jeg har tænkt mig at lave det gamle køkken om til badeværelse. Det køkken består af et lille "hovedrum" + et smalt fadebur, som er lidt over halvanden meter dybt. (se plantegning)

Spørgsmålet er, om der er noget specifikt jeg skal være opmærksom på Noget jeg ikke må af den ene eller den anden grund. Jeg har læst på generelle regler for badeværelse og vådrum, så har styr på de generelle krav, man møder. Så ja, er der alligevel noget, jeg muligvis ikke kender til? Hvad ved jeg, noget med fadeburet fx...? Tak!



 
Hmmmm ! Jeg kan nu ikke lige se det praktiske i at du vil flytte dit badeværelse, det ligger da perfekt. Du skal jo også tænke på at der altid er lidt træk fra sådan en bagdør, så det vil blive dyrt at opvarme det nye badeværelse. Og så har du endda et fadebur, mange vil blive grønne af misundelse over det.

Ps. om ikke andet er det et perfekt værelse til Svigermor
Du skal huske at der ikke må være dør mellem køkken og bad/toilet.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 17 jun 2012 17:45
Du skal huske at der ikke må være dør mellem køkken og bad/toilet.
Hej EISOE

Øhh..... Er du helt sikker (110% ) på at den regel (evt. stadig) er gældende?

I så fald er der i hvert fald stadig nogen som ikke overholder den regel, men hvad .... der er jo også stadig også nogen der kører over for rødt - Hvilket man jo heller ikke må.

Er du sikker på, at det ikke er omvendt, nemlig at der skal være dør imellem køkken og bad/toilet - Alt andet vil i min optik være ulækkert.




Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Annonce
Alt kan åbenbart misforstås :-)

Jeg mener naturligvis ikke at der så må være åbent mellem køkken og bad,smarte.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ej korrreeekt Eisoe.

Det er flere bygningsreglementer siden at den regl blev fjernet.

Bla. fordi tidliere tiders åbne lokumsspand, (som blev tømt af natmanden), er afløst af "Villeroy & Boch City Life SmartBench toilet i eg - 1200x600 mm." til knap 25.000. f.eks. (Smagløsheden overvinder alt!!!)
Så altså - hvad er reglen? Må man godt lave det sådan at døren til toilettet er i køkkenlokalet?
Der skal naturligvis være en dør imellem bad/toilet og køkkenrum.

Men der skal IKKE være 2 døre - altså nogen form for sluse, gang eller andet rum i-det-hele- taget.
Imellem omtalte køkken og toilet.
Men ved nærmere studier af spørgerns udmærkede tegning er der jo heller ikke noget det på nogen måde antyder at adgangen til baderummet flyttes fra entrèn.

Og derfor kan der faktisk opstå et problem med manglende redningsåbninger.

Som det er nu er der adgang fra køkkenet til såvel fortrappe som bagtrappe.

Men hvis baderummet udvides og døren til bagtrappen derved vil være i baderummet. Ja så mangler der muligvis en redningsåbning - enten i køkkenet eller i et af de andre værelser.

http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_02_id79/0/42

(Stk. 6

Redningsåbninger har tre funktioner:

•– Redning af personer via redningsberedskabets stiger

•– Mulighed for at personer kan give sig til kende over for redningsberedskabet.

•– Udluftning af røg.)

Det skal siges at jeg ikke kan huske om der er krav til rendingsåbninger i forb. med køkken.
Og at det er muligt at eksisterende vinduer i enten køkken eller de 3 værelser er tilstrækkeligt store til at kunne fungerer som redningsåbninger.
Og at der, rent undtagelsvis, måske er mulighed for dispensation!

Målene på en redningsåbning fremgår af ovennævnte link. (Stk. 7)

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis