Lejlighed: Må bagtrappedøren være på badeværelset?

Davs! Jeg har set det flere steder, så jeg tror ikke, det er ulovligt, men jeg vil dog alligevel høre: Må man placere et nyt badeværelse, så døren til bagtrappen vil være derinde? Tak!
Davs! Jeg har set det flere steder, så jeg tror... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
OK - mine oplysninger er for gamle så.

Jeg kan bare tydeligt huske at da jeg lavede nyt køkken i 2000 og ville have en dør fra køkken/alrum til badeværelset så mureren helt forkert ud i hovedet : " det må du ikke, det er ulovligt at have direkte adgang fra køkkenet til badeværelset "

Det er så blevet ændret kan jeg forstå - beklager.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Othadell

Hvorfor er det lige, at du vil lave om på den nuværende rumindeling/plantegning?
Jeg synes, ligesom Håndværkeren også at du har en perfekt rumindeling/plantegning.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Det er fordi, jeg hellere vil have det, som jeg har forsøgt at illustrere herunder. (jeg er klar over, at det kræver, at der bliver lagt noget jern ind, der hvor der er bærende vægge).
Jeg synes det er klart bedre, da der vil være bedre udnyttelse af køkken/alrum + bedre sammenhæng med stuen.
Hej AJohansen og Håndværkeren med flere! - det kunne være rigtig fedt med jeres tanker på mit udkast til en "drømmeplantegning" i forhold til den måde det er nu. Jeg sætter stor pris på alle de erfarne hoveders ord!
Annonce
Så er du osse selv ude om det!

Din "Fremtid" virker mest som et tilbageskridt.

Din "NU" tegning antyder at det eks. baderum ikke er så gammelt endda. Og iøvrigt velindrettet!
(Hvilken etage bor du på?)

For det allerførste betyder flytningen komplet nye afløbs- og vandinstallationer. Fordi du flytter baderummet væk fra faldstammerne. Og hvad mon underboen mener om nye vandlåse mv. uden for hans eget baderum?

Dernæst har du nok ikke prøvet at indtegne baderumsinventaret på din plantegning. For så ville du næsten med sikkerhed konstatere at rummet er (alt) for småt.

For det 3. så åbner du op for mere støj fra trapppegangen når du fjerner entreen. Og osse gaderoben.

Du får reelt et dårligere badeværelse og iøvrigt ikke ret meget for dine penge. (Som næppe er under en kvart mill. - når det nye køkken medregnes). Du tilføjer ikke værdi til din bolig.


Hvis du endeligt vil have et nyt badeværelse så tænk stort.
Sammen med de øvrige beboere laver du et projekt hvor hovedtrappen brandsikres. Bagtrappen kan der ved inddrages i boligen og udnyttes til indretning af moderne badeværelser.
Delvis financieret af byfornyeslmidler og givende reel værdiforøgelse af din ejendom.
Hej Othadell

Jeg er meget enig med Sitting Bull, og synes at hans indlæg må give dig stof til eftertanke.

Jeg tror også, at du komme til at bruge en hel del penge på dit projekt uden egentligt, at få en tilsvarende bedre planløsning. Du bør efter min mening i hvert fald aldrig sløjfe din entre, således at indgangen bliver direkte i køkkenalrummet.

Hvis du er så træt af din planindretning, så tror jeg, at du skal overveje om ikke det er en mulighed at sælge din nuværende bolig til fordel for en anden bolig med en mere ønskelig ruminddeling - frem for at bruge mange penge på en, i mine øjne, dårligere planløsning end den nuværende.

Jeg håber, at du kan bruge mit konstruktive indlæg til noget, skønt det sikkert ikke lige var, hvad du havde håbet på at høre.



Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Der var også et par ting, jeg faldt over ved dine fine tegninger.
Jeg ville bestemt være ked af at sløjfe en form for entre. Du får al larmen fra opgangen direkte ind i dit alrum.
Det nye badeværelse ser alt for lille ud, men nu er der jo ikke nogle mål på. Vil du alligevel lave det, vil jeg foreslå at toilettet sættes ca der, hvoir dit nuværende køkkenarr. står. Der er sikkert en faldstamme tæt ved. Vandet fra håndvasken og badekabinen kunne så føres i etageadskillelsen med lidt omtanke og snilde evt. med en pumpe.
Så ville jeg placere køkkenarr. på væggen ind til det nye badeværelse, for at komme tættere på faldstammen.
Jeg går ud fra, at det er en udluftningsskakt, der står og "stritter" til højre ved indgangen. Så kam du også bedre få lavet en udluftning/emfang/ventilator.
Har du ikke glemt en garderobe i din nye plan?

Jeg kan da godt se flere gode elementer i dit projekt, f.eks. at få et stort, regulært køkken/alrum og separat indgang til hver af de 2 værelser og få sløjfet lidt døre i køkken!alrum/entre.

Som det også er nævnt, bliver det en rasende dyr omgang, som jeg ville betænke mig en del på at gennemføre, ikke mindst som følge af de mange rør- og kloakføringer, der er involveret.

Jeg har svært ved at forestile mig, at der skulle være noget forkert i at have bagudgang/flugtvej gennem badeværelset, men det ved jeg ikke noget om. Man kunne jo gøre det umuligt at låse badeværelset af.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Othadell

Har du mulighed for at sætte nogle mål på dine, ellers meget fine, tegninger?
For jeg kunne også godt frygte, at dit badeværelse bliver for lille.
Men afmærk også gerne koldt/varmt vand, kloak samt yderligere vigtige rør og kabelføringer (F.eks. ventillationkanal(er), skorsten(e)).

Hvis du på trods af de indlæg og advarende råd, som du har fået, stadig vil gennemfør din ombygning. Så synes jeg, at du bør bevare din entre og garderobe - En mulighed kunne måske være at lave en slags "High Tech" entré og garderobe i glas? Eller bedre endnu, at lade entréen beholde sin nuværende form og størrelse. 
Når det er sagt, skal du også huske, at få alle de nødvendige tilladelser - f.eks. fra ejerforeningen, Kommunen, m.fl.
Du skal også være klar over, at dit projekt kræver en masse arbejder, som skal udføres af autoriserede håndværkere, såsom EL, Vand og Kloak. 

Jeg tror nu stadig, at du bør beholde din gamle ruminddeling, dog med den "lille" ændring, at du fra køkken/alrummet skaber en indgang til hver af de 2 værelser, som vist på din fremtidstegning, for så du undgå at have et gennemgangsværelse.



 

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej, tak for de lange svar! Jeg kan sagtens se jeres pointer. Min idé med at lave det om er, at jeg mener, at pladsen så vil blive udnyttet bedre, og det vil gøre det muligt, at åbne op mellem spisekøkkenet og stuen og få det til at hænge bedre sammen. Jeg synes, at badeværelset er placeret meget midt i det hele og egentlig bare gør, at alt omkring bliver lidt smalt. Så derfor ville jeg hellere have det ud til i et hjørne.


Det er nok rigtigt, at badeværelset, som det er tegnet ind på den nye tegning, vil skulle have mere plads. Og det er også rigtigt, ændringen ville give mere støj fra hovedtrappe og mere træk fra bagtrappe. Kan man ikke sætte nye og helt (lyd)tætte døre i?


@AJohansen: Jeg har desværre ikke mulighed for at sætte eksakte mål på lige nu, for jeg er ikke flyttet ind i lejligheden endnu, og er derfor ikke i skrivende stund. Jeg har lige sat nogle afmærkninger, på plantegningen, som den er nu. Ved ikke om det er gjort, som man gør normalt, men det burde være til at se.



Spændende ide med at inddrage bagtrappe. Det ville være rigtig fedt jo, men de andre lejligheder har forholdsvis nye badeværelser et andet sted, så jeg tror den er svær at få igennem.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis