Græsplæne xpol 155 7120 16-06-2012 15:10 Jeg har sidste år anlagt ny plæne. Der er en græsart i min plæne som jeg gerne vil af med? se billede 5 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lars ON 3102 2770 16-06-2012 16:00 se billede? der gik vist noget galt :-) Mht til at fjerne en græsart af en blanding så er der to måder. 1) Mekanisk, hvor du fjerner plante for plante. Det tager tid :-) 2) Begynd forfra. Altså plænen skal lægges helt om idet du ikke kan sprøjte en art græsart væk. Hormonsprøjtning kan kun skelne mellem en- og tokimet og dermed slå mælkebøtter, bellis, kløver o.a. ukrudt ihjel, men skåne græsset. For at sikre dig mod genvækst af den uønskede græsart (jeg går ud fra det er hvene eller rajgræs, som er billig, grov og ofte udgør en stor del af billige blandinger) kan det være hensigtsmæssigt først at sprøjte plænen med roundup og efter et par uger fræse plænen. Herefter er metoden som da du lavede plænen sidste gang. Men gør du det nu må du være beredt på at bruge en del vand til vanding for at sikre spiring af græsset. Det er billigere at vente til august sådan at du sår græsset senest i begyndelsen af september.
Lars ON 3102 2770 18-06-2012 09:36 Ja den er god nok, det er rajgræs. Som du vil se på deklarationerne er den meget anvendt i græsblandinger og særligt i de billige. Hvis du vil undgå den skal du nok til specialforretninger eller en frøforsyning, da du næppe kommer uden om den i de gængse blandinger som byggemarkeder og planteskoler ligger inde med.
xpol Trådstarter 155 7120 18-06-2012 11:21 Hej Lars, Tak for svar, det bekræfter mine teorier om at jeg har købt for billig, det er bare hammertræls og jeg vil derfor opfordre alle til at være opmærksom på netop billige frøblandinger.
Lars ON 3102 2770 18-06-2012 11:34 Nu skal rajgræs jo ikke have skyld for al verdens ulykke. Den er ret slidstærk, tørketålende og god til at bredde sig med udløbere. Men som du har opdaget er den noget stiv og ikke så behagelig at gå på med bare tæer. Hvis du efterspørger en "blød" plæne, der ikke skal holde til en flok drenge der spiller bold hver dag, så skal du gå efter rapgræs og (rød)svingel. Se evt. her: http://www.dlf.dk/Foraedling_forskning/Foraedling_graesfroe_til_graesplaener/Roedsvingel.aspx