Ståltag til skur - kondens

Hej
Jeg er ved at planlægge mit hvordan mit skur skal bygges og jeg regner med at bruge stålplader i taget af 2 grunde, 1. det er billigere end pap og 2 jeg vil gerne anvende regnvand til haven. Mit har også flat tag så det vil passe med konstruktionen af det.

Men jeg har læst meget om problemer med ståltage og kendens så vil gerne sikre mig jeg ikke går igang med noget jeg skal lave om igen om et par år.

Opbygningen vil være som følger (nedefra):
Loft (profilbrædder eller krydsfiner)
120mm spærtræ med 60cm afstend og 5 graders hældning
95mm isolering mellem spær
Undertag ovenpå spær
25mm forskanningsbrædder på tværs af spær
Ståltag i fuld længde

Der vil også komme 95mm isolering i vægge og der er støbt gulv med 150mm isoleringog støbt sokkel 90 cm.
Skuret skal bruges til opbevaring af tøj, barnevogn, sommer/vinterdæk, værktøj mv og vil ikke være opvarmet men der skal være en fryser derude og 2 af væggene ligger og af huset så vi regner med at kunne holde det frostfrit.

Er opbygningen ok eller skal jeg ændre i noget? Det bliver ca 30 kvm, men kan kun finde undertag i 60 kvm, er det størrelsen?

/Frederik
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Hvis du sætter undertag op, har du jo umiddelbart løst problemet med kondensvandet.. Der kan også fås stålplader med en antikondens coating, men det koster.. -

Men, hvis du forventer at skuret skal være varmere end udetemperaturen, skal du sætte en dampspærre op.. Både på lofter og væg..

Jeg ville nok ikke ofre isolering i gulv, medmindre der bliver opsat en direkte varmekilde derude - ellers stopper du blot den naturlige opvarmning der kommer nede fra, og dermed bliver rummet koldere..

Jeg ville nok også lave lidt mere fald på taget en 5 grader..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Ja jeg har set på plader med antikondens coating, men det jeg har hørt at det ikke er pengene værd...

ok troede først dampspærren kom i spil hvis man havde noget større varmeforskel end jeg kommer til at have??

Isolering i gulvet er ligeså meget for at undgå fugt nedefra? altså som kapilærbrydende lag...

hvormeget fald vil du så lave?
jeg har fået oplyst at det skulle falde 5grader fra http://www.profilmetal-shop.dk

men har kigget på div trapez produkter ved plast er det kun 2,5 - 2 cm pr meter fald.

ved 5grader så er det næsten 10cm pr mtr og det synes jeg er meget

har sat mit til 3cm pr meter. har os samme opbygning som dig..men uden isolering da det er uopvarmet.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/170691
Jeg har ikke selv erfaring med coating, så jeg kan ikke sige om den er det værd - men valgte da selv uden, pga. prisen..

Hvad kalder du større varme forskel ? - Du skriver at du regner med frostfrit - dvs. at der om vinteren kan være 20 grader i forskel på inde og ude.. Det vil jeg sige var nok..

Isolering stopper ikke fugt - det gør en evt. plast dug (Radonspærre)
Men jeg ville blot hælde et lag leca ud inden støbning 5-10cm, så er det rigelig godt til et skur - medmindre det skal opvarmes..
Mit eget er ikke isoleret, og der er støbt gulv direkte på jorden + lidt sand 5 cm - ingen fugt har vist sig endnu..






 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Skrevet af Always på 15 jun 2012 12:20
jeg har fået oplyst at det skulle falde 5grader fra http://www.profilmetal-shop.dk

men har kigget på div trapez produkter ved plast er det kun 2,5 - 2 cm pr meter fald.

ved 5grader så er det næsten 10cm pr mtr og det synes jeg er meget

har sat mit til 3cm pr meter. har os samme opbygning som dig..men uden isolering da det er uopvarmet.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/170691

Ja jeg har også læst 5 grader, men synes også det er meget, men tror nu jeg overholde de 5 grader alligevel... (5 grader er da 5cm pr m..?)

Fine tegninger er det google sketchup?
Annonce
Skrevet af kamb på 15 jun 2012 12:23
Jeg har ikke selv erfaring med coating, så jeg kan ikke sige om den er det værd - men valgte da selv uden, pga. prisen..

Hvad kalder du større varme forskel ? - Du skriver at du regner med frostfrit - dvs. at der om vinteren kan være 20 grader i forskel på inde og ude.. Det vil jeg sige var nok..

Isolering stopper ikke fugt - det gør en evt. plast dug (Radonspærre)
Men jeg ville blot hælde et lag leca ud inden støbning 5-10cm, så er det rigelig godt til et skur - medmindre det skal opvarmes..
Mit eget er ikke isoleret, og der er støbt gulv direkte på jorden + lidt sand 5 cm - ingen fugt har vist sig endnu..







Ja det kan selvfølgelig løbe op i en del om vinteren det kan jeg godt se... må hellere smide en dampspærre i så!

jeg tror nu jeg holder mig til de 150mm isolering og så tager den passive varme jeg får fra huset og fryseren:-)
du har jo de det nødvendige hældning? så

se http://www.profilmetal-shop.dk/attachment.php?id_attachment=4

mener man kan finde den min anbefaldet hældning derinde
ja det er google sketchup. det let at gå til og rart værktøj til planlægning af omkostninger af elementer.

har lige tegnet en streg med 5 grader hælning ved en mtr frem er der 8,75cm til top. så det passer næsten med 10cm pr meter

men det nøjagtige tal er 8,7cm pr meter hvis det er 5gr hældning.
dampspærren skal kun bruges hvis du har konstant varme temp indenfor...så du skal have en varme kilde til at bevare denne konstante temp.... mener det bedst uden dampspærre når det et uopvarmet skur...

ventilation vil os kunne holde det fugt frit vel?
Dampspærre er altid et godt emne - lidt som politik og religion..

Men i min verden følges dampspærre og isolering ad.. der er jo en grund til isoleringen - nemlig at man ønsker en temp. forskel på inde og ude.. derfor dampspærre..
Men om skuret så vitterligt kan holdes frostfrit uden anden varme end fryseren - det er en anden sag.. - Men at spare de 500,- det koster er da vist lige nærigt nok når man er i gang :-)

Og ja alle rum skal jo ventileres.. En ide kunne jo være at montere en solarventi ..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis