Fyldnings panel

Hej gør det selv'er.
Jeg har en dør hvor fyldningspanelet skal skiftes. Har prøvet at reparere det men uden held.
Kan man købe sådan et panel eller er jeg ude i at selv at skulle fremstille et? 
Det skal lige siges at det er en yderdør som får rigtig meget vand.
Tænker man måske kan købe noget vejrbestandig MDF og lime på en bundplade.
Nogle ideer eller erfaringer?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det dog betale sig at reparere på den dør, den ser temlig sølle ud. Du kan ikke købe sådan en færdig fyldning, men hvorfor ikke bare sætte en vandfast krydsfiner plade i. MDF er vældig godt til indendørs brug, og aldeles uegnet til udendørs brug.
Hej Xander

Jeg har været igennem den samme øvelse for en 6-7 år siden. Min altandør var endnu mere sølle end din. Om vinteren kom der store sprækker i fyldingen, som jeg kunne kigge igennem, ligesom et hjørne af den var rådden. Men det var en smuk dør med småsprodsede ruder, som passede til de andre døre i huset. Derfor besluttede jeg mig for at prøve at sætte den i stand.

Jeg pillede døren ned og skilte den ad i smådele, sleb alle delene og lagde dem i en blanding af linolie og grundingsolie.

Fyldingen kunne dog ikke reddes. Jeg fandt en snedker, som lavede en ny fylding. Det kræver et bestemt fræsejern at lave rundingen ude i siden - lidt over gør-det-selv niveau. Fyldingen blev fremstillet i vandfast krydsfiner. Jeg mener, at jeg gav ca 400 kroner for fyldingen, kan dog ikke huske navnet på snedkeren længere (tror at det er ham, som har denne spændende forretning http://www.bama.dk/).

Herefter blev alle delene samlet til en færdig dør, malet og glas isat igen og den fik sørme også en "ny" låsekasse fra Genbyg.dk. Idag 6 år efter er døren stadig som ny at se på, den går perfekt på hængsler og låsen kører som smør, og jeg nyder at åbne den. Det var et stort arbejde ja - men en ny dør passede altså bare ikke ind, og kunne ikke købes for penge.

God fornøjelse,

Mvh Janus

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej,

Hvis døren er rimelig alm. - så ville jeg ikke ofre noget på den, men købe en ny..

Hvis døres er MEGET speciel, så kunne jeg godt finde på at gøre et forsøg, men det er et stort arbejde..


 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Det er vist en ganske almindelig dør som fuldstændig mangler vedligeholdelse.
Hvorfor lige netop fyldingen skal udskiftes forekommer besynderligt.

En passende nedslibning, akrylfugemasse, (af god kvalitet) i evt. sprækker i fyllingen. grunding og 2 gange diffusionsåben maling.
Så holder den nemt 10 - 20 år mere.

Ud fra en fysisk betragtning jo. 

Kære venner !
Hvis i nu kiggede dybere på billedet, vil i kunne se at det er en " moderne " Billig dør. Havde det været en ældre dør var fyldningen ikke blevet lagt i fra forsiden med lister rundt for at holde fyldningen.
Enhver ældre snedker ville rotere i sin grav hvis han hørte omtalte om omtalte dør som værende gammeldags. Han ville nemlig lægge fyldningen i, og vel og mærke uden brug af lister til at holde denne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
xanderDk

Allerførst velkommen til LDS.

Du kan godt lave en sådan fyldning selv (uanset alder på dør eller om det kan betale sig) her skal lige nævnes at jeg ikke er uenig i andres betragtning ang ælde & sådan. Men det er helt op til dig om du vil skifte eller ej.

Ang fylding: (Frisning)

Du skal først ha' en plade (enten krydsfiner eller massivt træ i den rette størrelse/tykkelse, træk nogle mm fra til luft (i bredden & højde, træ udvider/svinder mest i bredden & mindst i længde-retningen)

Når du har skåret fyldingen i størrelse kræver det du har en rundsav hvor du kan kippe klingen, (spænd evt en plade på landet så du har noget at styre efter, herefter må du skære pladen på højkant hele vejen rundt, så du har det rette smig på frisningen som en sådan hedder på fagsproget.

Derpå skærer du frisningen fri ved at lægge pladen på fladen og stiller saven i højden således at du får skåret det stykke du har skåret i smig fri, puds efter med sandpapir og behandl med maling eller hvad du foretrækker.


Ps. den rofil (rundingen) må du så undvære når du ikke har det rette frise-værktøj (langt vredet & bøjet som gir' det allerbedste resultat, (som i gl. dage + 40 år siden) som spændes på et værktøj som så spændes på en fræser.

Det er måden du selv kan lave det på rigtig go' fornøjelse.

Håndværkeren har ret i at det ikke er fagligt korrekt lavet med liste for uden.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej, tusind tak for alle jeres svar.
Det er rigtigt at panelet bare er sat i med lister.
Med hensyn til smigen på "bunden" gør det ikke så meget at den ikke bliver genskabt. Jeg tænkte på om man kan  tage to vandfaste krydsfinerplade og lime/skrue sammen og fræse kanten på den midterste plade i en profil der ligner?
"Hvis i nu kiggede dybere på billedet, vil i kunne se", som håndværkeren siger, -at dørrammen er stavlimet, og at limen ikke holder, -der er revner mellem stavene. Jeg tror det var i 80'erne der blev lavet den slags laminerede karme og rammer med lim, som altså ikke kunne holde. Hvis jeg har ret hjælper en ny fyldning ikke.

Venlig hilsen
Knud

Limen holder fint.
Revnerne i de stavlimede dele af døren er næppe mere end et par mm dybe.

Og forklar nu hvad der er galt med den fylling?  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også