Asynkronmotor til windmølle

Hej allesammen ved LDS
jeg fik lige en Asynkronmotor til at bygge en vindmølle. der sidder en propeller på fra en udsugningsanlæg fra en grisestald og den drejer helt vild rund når den kommer i vinden
der kommer 6 kabler ude fra spolerne som jeg har samlet til 1 kable til at øge watt, er det rigtigt hvad jeg har gjordt? møllen producerer ingen strøm, er der en der har en tegning over hvordan jeg skal koble den sammen? og skal jeg bruge en kondensator?
Motoren er en

Bauknecht
220V
900 U/min
160W
1,6A
Kondensator er en CB6 uF 400V DC
være meget glade for hjælp
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
når din motor kommer over sin synkrone omdrejninger 900 omdr så vil den begynde og produksere strøm
men du skal nok ikke belaste den med mere end 75% så vil den nok futte af
men du kan skrive din mail adresse så skal jeg vise dig hvordan du skal gøre
har lavet et par motorer om til generator

Hilsen Anders
Jg mener den skal være tisluttet nettet, for at kunne lave strøm.
mvh jens
Ja det er jo 45 år siden jeg har været på kanten af disse ting men hvis nogen har nogle løsninger og forklaringer hører jeg da gerne.

 varmetossen

Jo har nu søgt og set at asynkronmotorer kan godt bruges som generatorer men skal være tilsluttet en forsyning, typisk nettet. det er ikke helt simpelt men prøver at finde nogle fornuftige steder.

 varmetossen

Annonce
nu er jeg lidt : ah, hvad, nu fatter jeg ingenting. har jo set på Youtube at folk tager asynkron motore, og de virker jo også, jeg har læst at der er nogle de giver 12 volt omvend på motoren ( eller Kondensatoren ) til at flytte magnetfeldet tidliger, ( lavere omdrejninger) men jeg kan jo ikke gir 12 V på noget de skal generere 220 V
motoren vil give det som der står på mærkepladen ofte 230/400 eller hvad der står mange af de benzin generatorer man kan købe er med asynkron motor og den skal ikke tilsluttes nettet for at generare strøm
for det første kan du ikke bare samle alle ledningerne fra motoren til et kabel. det giver slet ingen mening. Hvis du på u-tube kan finde hvordan det gøres vil vi gerne høre om det, men du er langt fra at gennemføre projektet.

 varmetossen

hvis I virkelig vil gå til den er her en adresse: www.risoe.dk/rispubl/reports/ris-m-2562.pdf
Man kan springe over det man ikke behøver/forstår men der er mange gode instruktioner.

 varmetossen

er en Asynkronmotor ikke jævnstrømsmotor med kul så skal den behandles som en bil dynamo men i nogle tilfælde kanman hænge magneter på siden men så kan man ikke styre ladeevnen.og det er nok ikke løsningen

PEK

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis