Asynkronmotor til windmølle

Hej allesammen ved LDS
jeg fik lige en Asynkronmotor til at bygge en vindmølle. der sidder en propeller på fra en udsugningsanlæg fra en grisestald og den drejer helt vild rund når den kommer i vinden
der kommer 6 kabler ude fra spolerne som jeg har samlet til 1 kable til at øge watt, er det rigtigt hvad jeg har gjordt? møllen producerer ingen strøm, er der en der har en tegning over hvordan jeg skal koble den sammen? og skal jeg bruge en kondensator?
Motoren er en

Bauknecht
220V
900 U/min
160W
1,6A
Kondensator er en CB6 uF 400V DC
være meget glade for hjælp
Hej allesammen ved LDS jeg fik lige en... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan ikke tage en tilfældig asynkronmotor og bare koble den på en propel og derefter regne med at den fungerer som generator.

De fleste 230 V motorer til ventilatorer og lignende kan slet ikke bruges.

En trefaset motor kan normalt bruges som generator hvis man kobler den rigtigt med kondensator, men den skal køre hurtigere end dens omdrejningstal som motor, f.fks. en 1400 omdr. motor skal op på over 1500 omdr. før den giver strøm.

Det er meget svært at geare en propel så den kan trække motoren op over 1500 omdr. ( det kan lade sig gøre når den er ubelastet, men kke når der tilsluttes et forbrug.

Her er en side hvor der er beskrivelse af en generator med en plæneklippermotor, men princippet er det samme.
http://www.sondred.info/Gamle%20sider/aggregat.htm

Det er lettere at lave et jævnstrøms anlæg, det krævr kun en bilgenerator, et bilbatteri og en propel der kan trække det, men stadig ved høje omdrejninger.

Hjemmebyggede generatorer til lave omdrejninger er også en mulighed, men det kræver GDS evner ud over det normale.
det kan sagtens lade sig gøre men den skal køre oversynkront for at lave spænding
strømmen/belastningen er bestemt af forbrugerne lige nu taler jeg om 3 faset asynkron motoerer de andre skod 2 fasede er lidt mere tricky pga start og drifts kondensatorer som jo har til formål at lave en fasevinkel mellem drejefeltet og strømmen så vidt jeg husker kan godt finde ud af det
som udgangspunkt skal den 3 fasede stjernekobles idet trekant er svær at styre mht belastning hvis denne er asymetrisk kan du risikere at der løber stor strøm i en vikling og næsten intet i de to andre
de generatorer i taler om hvor der magnetiseres er synkrongeneratorer ved disse reguleres spændingen vha magnitiseringen i single mode og når den kører på nettet parrallelt med andre stigsnæs asnæs osv så regulerer magntiseringen den reaktive effekt og dieselmotoren P den effektive effekt(den der giver varme i en modstand)

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

I den artikel jeg linkede til 1. juli omtales en trefaset 230 V motor, det skyldes at det norske elnet er anderledes end det deranvendes i resten af Europa, de bruger 3 x 230V uden Nul, motoren er det vi kender som en 230 / 400V motor
Jo men motorerne er de samme. Her i landet hedder de 220/380 volt og det betyder at i dk kører vi 380V stjerne dvs skinnerne i klemkassen kortslutter de tre øverste klemmer og sætter strøm på de tre nederste. ved 220V drift sættes skinnerne lodret og hvis det er enfaset sættes en kondensator på to af klemmerne og fase og nul på en fælles og på den tomme

varmetossen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis