Støbning af gulv i lejlighed - isolering

Jeg skal etablere et nyt badeværelse i et nu nedlagt køkken og skal i den forbindelse have støbt et gulv med gulvvarme. Rummet bliver ca. 8-11 kvm og er beliggende på 4. sal (øverst) i en ældre bygning. Lige nu er der jord mellem de bærende bjælker, men det vil jeg fjerne og i stedet isolere med uld, styrolit eller....?

Jeg har tænkt mig at lade svalehaleplader hvile af på bjælkerne, montere gulvvarmeslangerne på svalehalerne og så støbe.

Mit spørgsmål går på, hvilken isolering jeg bør anvende mellem bjælkerne. Hvad isolere bedst og er der en særlig fremgangsmåde, nu hvor der skal støbes ovenpå....?

På forhånd tak...

Kasper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det handler om brandisolering - og ikke om varmeisolering.

Styrolit, uld osv. er slet ikke en mulighed.

Brandkravene fremgår af bygningsreglementet.

http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_02_id76/0/42
Umiddelbart kan jeg ikke lige læse, hvad du hentyder til...? Vil det sige, at jeg slet ikke må isolere gulvet?

Da jeg var med til at bygge et lignende badeværelse for 3 år siden anvendte vi styrolit, og det tror jeg da nok at Center for Byggeri var klar over.

Hvilke muligheder har jeg?
Selvfølgelig må du isolerer gulvet.
Men der er jo osse visse brandkrav der skal overholdes.
Og du vil aldrig kunne overholde et eneste brandkrav i en 4. etagers bygning ved at indlægge flamingo i etageadskillesen.
København er jo ikke en favela i udkanten af Rio de Janeiro. :o)

Få en snak med Center for Byggeri om det badeværelse. Det er åbenbart flinke folk i det center.

Hvad tror du mon din underbo vil mene om at leve under en etageadskillelse der brænder igennem på måske kun 30 minutter - og han derefter får et komplet nyt badeværelse direkte ned i dobbeltsengen.

Og det er dit ansvar at alle krav overholdes.
Skrevet af Sitting Bull på 14 jun 2012 22:26
Hvad tror du mon din underbo vil mene om at leve under en etageadskillelse der brænder igennem på måske kun 30 minutter - og han derefter får et komplet nyt badeværelse direkte ned i dobbeltsengen.

Hvis ikke de er ude af et brændende rum efter 30 minutter, så er de selv ude om det

Brandmesteren tommelfingerregel siger, at det tager sekunder at brænde opad, minutter til siden og timer nedad

Men ja, jeg må hellere lige få ordentlig styr på det i morgen.

Hvis ikke jeg må bruge styrolit, hvad foreslår i så umiddelbart...?
Nej, det er ikke underboens ansvar.
Når der er medfør af gældende lovgivning er krav om at en sådan etageadskillelse skal kunne holde i måske 1 time - eller er det halvanden. Er det bygherrens ansvar.

Brand er ikke at spøge med.
Det er bla. de mange store brande i København i middelalderen - der er baggrunden for det relativt store krav til brandsikkerhed der stilles i vore dage. Her i DK.

Der kan anvendes f.eks. mineraluld - som Rockwool til brandsikring af bygningsdele.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis