Hvorfor trækker min varevogn til siden efter endt venstresving?

Kære LDS'ere,

Min varevogn, Fiat Scudo 1,9D (uden dikkedarer) gør noget mærkeligt som jeg ikke kan stille en diagnose på..
Når jeg har svinget/drejet til venstre, og gasser op igennem 2.gear, kørende lige ud, så idet jeg kobler ud, giver det et meget mærkbart 'nøk' i rattet mod højre og bilen laver et lille sving til højre som jeg så korrigerer.. (spændende..) Jeg har bildt mig selv ind at det måtte være en bærekugle eller bærearm, der var slidt, men begge bærearme (med integreret bærekugle) er skiftet inden for de sidste par år, og jeg kan ikke kan ikke mærke noget slør i dem, når jeg er under bilen..
Kan det være et slidt kardanled eller noget med en trækaksel? Hvad med servo-styringsenheden?

Der kommer nogle temmeligt høje metaliske klonk-lyde fra den forreste undervogn, når jeg kører rundt på en gårdsplads og hjulene ikke trækker, men blot drejer med rundt, som vi ikke har kunnet finde svaret på..
Ville så gerne finde ud af hvorfor den trækker til højre efter endt venstresving..
Og det er kun ved venstresving..

Klog Jer, please

Go' vind derude

Der er altid plads til endnu en motor eller gammel maskine mere, inde i værkstedet..
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke de høje metaliske klonk-lyde fra den forreste undervogn, er et klokkelled på kadangen,  som jo så godt kunne tænkes af fremkalde problemet, med at trække til  siden.

mvh jens
Du har lige meget luft i begge dæk??
Klonk lyder ganske rigtigt som kardanled eller et homogenetisk led som jeg blev belært om engang..

Det plejer godt nok at larme og klonke mest når der er træk på under skarpe sving.. ofte kun når man drejer til den ene side.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak - nu har jeg kørt rundt med sigtet rettet ind mod venstre kardan / homogeniseringsled , og er sikker på at hunden ligger der.. Prøver med en ny trækaksel, tror ikke jeg kan få stumper til leddet alene.. Og jep, ens tryk i begge ringe
/Jakob

Der er altid plads til endnu en motor eller gammel maskine mere, inde i værkstedet..
klonk klonk lyden kunne også være et tårnleje, det kan også give spøjs styring hvis der er tilpas mget slup i det

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg har haft samme oplevelse med et tårnleje, hos mig var det nu fordi jeg havde samlet det forkert, så tårnlejet ingen funktion havde. Det gav flydende sporring.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis