Gulv af Ølandssten - kan det behandles?

I vores hus fra 1967 er der en entré, samt pejsestue, med ølandssten på gulvet. De har ligget der siden huset blev bygget og er godt slidte og triste at se på. Desuden er der ved dørene mærker i gulvet efter noget, som jeg tror har været tidligere ejers kørestollift eller lign.

Så vidt jeg har kunne google mig til, er det en natursten og syrefølsom så har jeg har ikke rigtig turde "tage godt fat" endnu.

Kan gulvet poleres op, slibes, gives olie el.lign, for at få det i bedre stand?

Tak for hjælpen 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


   Jeg ville vaske gulvet grundigt med et alm. rengørings middel, slutte af med at vaske gulvene over med rent vand. Herefter kan du give gulvene voks. Det vil få gulvet til at fremstå "med dybde" i farverne....  Hvis du vil se hvordan det kommer til at se ud inden du begynder, så prøv at smøre lidt alm. madolie på en flise, et sted hvor det ikke ses
   
Tak for svarene!

Til Jeanni: alm. rengøring og voks er til at gå til, det prøver jeg snarest.

Til Charlottefrich: Jeg slog Tuklar op på nettet og kunne se det blandt andet bruges til maskinpolering. Det lyder rigtigt, ihvertfald hvis jeg vil de ridser til livs der er i gulvet, men maskinpolering er ikke noget jeg selv tør give mig i kast med. Jeg har spurgt et par gulvfolk, men de arbejder med træ, vinyl osv og ikke sten. Ved du, hvilken type fagmand der polerer stengulve?
Ja, det gør de fleste gulvlæggere og større rengøringsselskaber.

Men det er nu ikke så vanskeligt at gøre selv. Start med at rense gulvet, jeg vil anbefale Ecolabs WE Grundrens, som passer til Tuklar.

Lej en lille polérmaskine i en farvehandel/byggemarked/gulvfirma og få en hvid polérpad samt en pakke fnugfri klude med.
Tuklar pensles på, i meget tyndt lag, på 20-25 m2 ad gangen og så polerer du fra en ende af. Først med den hvide pad og så med klude.

Hvis du lejer maskinen et ordentligt sted, kan de instruere dig i brugen af en sådan. Det er ikke så vanskeligt endda og kræver ikke stærke arme. Selv de stærkeste arme kan nemlig ikke styre maskinen, da dens retning bestemmes af håndtagets position. Føler man den stikker af fra en, skal man bare slippe, så standser den.

Denne side http://www.holbaek-liftudlejning.dk/materiel22.htm venstre side, 2. billede fra oven. Det er sådan en du skal have fat i.

Alternativt, er der nu mange, der lægger den på med håndkraft. Altså smører på med klude og polerer efterhånden med en hvid 3m eller trip trap skrubbe (http://mobil.10-4.dk/varer/Byggematerialer/Bordplader/Tilbehor-traebordplader/Trip-Trap-Skrubber-Fin), samt klude.
Tusind tak for det udførlige svar! Det lyder ikke så skræmmende nu :o) Jeg lægger en opdatering her i tråden, når jeg har nogle "efter"-billeder af gulvet.
Jeg vil anbefale dig vores linoliesæbe, der er super godt de lidt porøse sten-typer. Vi har selv skifer på nogle af vores gulve og de bliver super flotte.

Du kan evt. læse en anbefaling vi har fået på vores Facebook side om en famile der har renset et helt køkkengulv med denne type sæbe. www.facebook.com/tibberup

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis