Opbygning/reparation af gammel sokkel/fundament.


Har det hersens hus anno 1925 som har små sætningsrevner i sokkel/fundamentet.
Det er ikke i bevægelse andet end det selvfølgelig bliver værre om vinteren når vand i revnerne udvidder sig

Senere bliver det nok til at få understøbt samtidig med noget omfangsdræn. Men først og fremmest skal jeg ha ordnet revnerne så vand ikke trækker op i revnerne om vinteren og gør problemet værre..

Er ikke så meget i tvivl om fremgangsmåden med at åbne revnen op, hukke ud til fast materiale, rense af osv. Hvordan det skal opbygges igen.

Men er meget i tvivl om hvad jeg skal bruge til foremålet!

Tror nemlig ikke at der er brugt cement originalt eller i hvertfald i meget små mængder...
Fundamentet er ikke opbygget af syldsten og mørtel, i hvertfald ikke på den måde man ser normalt.
Det er støbt i en rende, men med halvstore syldsten i som fyld og denne "beton" virker meget svag.

Ved at man tidligere lavede "beton" på ren kalkbasis før cementen kom til, men hvordan kan jeg finde udaf hvad mit fundament er lavet af, så jeg kan finde udaf hvad jeg bedst kan reparere det med??

Alt hvad jeg har kunne støve op omkring rep. af sokkelrevner er cementbaseret og højt i styrke.
Helt sikkert meget stærkere end mit fundament

Så håber virkeligt på der er nogen gamle erfarne hunde herinde der kan hjælpe mig på vej?



 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der virkeligt ikke nogen der har lidt erfaring indenfor ældre sokler med mere???

 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
Har også uden held søgt løsning til udbedring af fundament/kældervæge udført i 'cementfattig' blanding. Er bange for der ikke er nogen nem og super god løsning.
Der vil trække fugt op fra fundamentet og salte udskildes når vandet fordamper. For at det ikke trækker op i murvæket skal det sætte sig i soklen (offerlag). Med en tæt sokkel risikerer man fugt og krystalieringen sker højere oppe. På trods af advarsler har jeg dog pudset soklen med en cement puds, efter afrensning og og påkast. Efter et par år er der kommet to lodrette revner, så helt optimalt er det ikke.
På indvendige kældermure har jeg repareret med en blanding, tror det var 7 sand, 3 kalk mørtel, 1 cement. Allerede efter et par år kan jeg ser farve-aftegningen ændrer sig.

 

Gamle huse er vel en livsstil?
Og må derfor godt tage tid - og koste penge.

I skal nok videre omkring.

Kulturarvsstyrrelsen

http://www.kalk-tegl.dk/index.htm

http://www.bygningsbevaring.dk/default.asp?pid=199

Bolius

Andre organisationer/foreninger i murebranchen.


Ring, mail osv. Der skal nok være nogle der ved noget om gamle sokler. Eller kender no'en der gør.

Dejligt der endelig kom nogen andre på banen her :o)
Jeg har luret på kulturarvsstyrelsens hjemmeside og mange flere, kan finde frem til hvordan ting har været bygget, men ikke rigtigt noget om materialer og forhold, samt mit fundament virker som en overgang mellem ny og gammel skik.

I england kan jeg finde en del om "limecrete" altså kalkbeton, men mest beregnet til gulvstøbning og sån.
Ville bare være rart at trække på nogen danske erfaringer!

Måske er der lidt cement i mit fundament, men det må være forsvindende lidt så..
Hvad forholdet kunnne være, er jo umuligt at gætte.

Og selvfølgelig koster gamle huse noget at sætte i stand når de ikke er blevet vedligeholdt ordentligt i mange år, specielt hvis de direkte er blevet påført skade af klaphatte som ikke sætter sig ind i tingene før de begynder at fuske :o(

Vil bare gerne ordne huset og få det tilbage i god stand, ved godt det kommer til at koste sindsygt meget tid og penge.
Tingene skal bare gøres ordentligt, osse selvom det altid blir den sværeste og dyreste løsning...

Men der sku jo ikke være de store problemer i at få åbnet revnerne op fra top til bund, men hva jeg skal fylde dem med igen giver mig hovedbrud fordi der ikk er nogen info. om det :o(

Det skal jo hæfte godt, være stærkt nok til at holde, men helst ikke stærkere end det originale.

Min egen ide er først at svumme med Kh 100/400 0-1mm for at sikre en god vedhæftning til det originale.
Og så fylde op inderst med Kh 100/400 0-6mm og bruge mindre kornstørrelse udaftil.

Altså samme fremgangsmåde som ved cementsokkel, bare med hydraulisk kalk som bindemiddel istedetfor cementen.

Er det helt ude i hampen, eller er der nogen som har bedre forslag eller erfaringer? :o)

Decollage, sjovt du skriver det med cementpudset sokkel.
Hos mig virker den pudsede del nemlig cementholdig, meget i forhold til det under jorden.

Har heletiden tænkt det var originalt, fordi det ser gammelt ud, men måske er det blevet udskiftet undervejs, måske endda grunden til revnerne hmm hmm..

 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis