Vandtæt fundament?

Hej.

Kan man lave et 100% vandtæt fundament som holder i årtier?

Jeg planlægger at bygge et stort isoleret skur. Det kommer til at ligge tæt på skel og må derfor max være 250cm højt. Med alle de standard løsninger jeg har set, betyder det at frihøjden inde i skuret bliver ret lav, ca 190cm hvilket ikke er så imponerende…

Så jeg tænkte om man kunne støbe et fundament som et badekar, hvor gulvet kommer til at ligge  20-30cm under niveau

Det kræver dog at fundamentet kan laves helt vandtæt. Der er højt grundvand, lerjord og vandpytter i haven efter kraftig regn, så det er et meget fugtigt miljø. Der er ikke (økonomisk) mulighed for dræn omkring skuret. Resten af konstruktionen bliver træ, som nødig skulle rådne op af indsivende fugt.

Kan man bare indstøbe et lag (eller to?) dampspærre i fundamentet og så er det fjong?


Mvh Nikolaj
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man kan godt lave et vandtæt gulv og funddament. F.eks. ved at støbe først gulvpladen og dernæst et randfundament ovenpå. Der skal så indbygges div. tætningslister.

Men det er da en tosset løsning med en badekarløsning - i et skur.

En tagkonstruktion på et skur behøver  ikke at være 60 cm høj.
Og behøver du "fuld" lofthøjde i hele skuret.

Hvor stort skal skuret være og skal det isoleres?

Det forekommer mig at du har fundet på den allermest besværlige løsning. Prøv at finde på den nemmeste!



Jeg tænkte nok at det ikke var den åbenlyse løsning :-)

"Skur" er et andet navn for et isoleret hobbyværksted på 35-40m2, og jeg vil gerne have så meget højde som muligt.

Standard løsningen ligner: lidt fri luft mellem punktfundament og stolpebærere, 10x10cm bundrem, 2x4 gulvkonstruktion til isolering og så selve gulvet. Det er næsten 35 cm. I toppen en plade, 125-150mm spær, ventilationshøjde, plade/lægter+ståltag, omkring 25cm. Og så skal taget være 10cm lavere i den ene side for at få minimalt fald på taget. Det giver buler i hovedet :-)

Men hvis mit badekar er helt i skoven, så må jeg jo prøve at optimere lidt på dette...

Vil man kunne sænke overfladen 10-15cm under skuret (og ca 20cm ud, hele vejen rundt), så bundremmen kommer i niveau med resten af haven?


Mvh Nikolaj
Skal skuret absolut ligge ud til skel?

Er det helt umuligt med terrændæk med overside gulv 10 cm over terræn.
Altså:
100 mm beton
150 mm flamingo
150 mm leca (Som kapilarbrydende lag)

Er grundvandsstanden så høj at flamingoen vil flyde?
Er det helt umuligt at lave et dræn og en lille faskine omkring skuret. (Det er ikke nogen stor sag)
Kan der laves fald bort fra skuret.? Vil skuret være det laveste punkt i haven?

Det er ikke noget problem at hæve væggen f.eks. 10 cm over gulvet. Måske ved at stille en Lecablok på betonpladen. Eller lade nederste del af beklædningen være eternitplade med flamingo som isolering.

Du kan også - lidt nødtvunget - vælge at lave et randfundament, evt. af lecablokke. Som kan gøres næsten tæt for vand udefra. Og stadig terrændæk.
Skal skuret absolut ligge ud til skel?

Ja. Den anden part disponere over resten af haven

Er det helt umuligt med terrændæk med overside gulv 10 cm over terræn.
Altså:
100 mm beton
150 mm flamingo
150 mm leca (Som kapilarbrydende lag)

Men kræver det ikke et randfundament til ca 90cm under niveau?

Du kan også - lidt nødtvunget - vælge at lave et randfundament, evt. af lecablokke. Som kan gøres næsten tæt for vand udefra. Og stadig terrændæk.

Altså bare stable lecablokkene uden støbning. Og så kun støbe terrændækket over blokkene + flamingo?
Mvh Nikolaj
Altså i stil med dette http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/170559 ?

Bare med leca + flamingo + beton som terrændæk i midten?

Mvh Nikolaj
Annonce
Ja. Lidt i den retning.

Men det er slet ikke nødvendig med alt det beton i bunden.
Enten starter du med Lecablokke på et renselag - eller endda direkte på mørtel på jorden.

Eller du starter med fundablokke, f.eks. 3 skifter og 2 skifter Lecablokke derovenpå.

Det er nemmest at slutte lecablokkene og gulvoversiden i samme højde. Derved er gulvet afgrænset af fundamentet og er rimeligt nemt at lave efterfølgende.
Måske et simpelt fundament af 15 cm brede blokke.
Googl på Leca. Der er masser af info.

Men hvis grundvandsstanden til tider er helt oppe i jordoverfladen så vil isolering og kapilarbrydende lag jo ikke virke. Så godt.
Men fundablokke og Lecafunndament kan i nogen grad gøres vandtætte ved udvendig puds osv.

(Men ikke så tæt som det kræves til en vandtank eller badekar)
Tak!

Jeg søger videre med denne model. Og så vender jeg nok tilbage med flere spørgsmål :-)

Mvh Nikolaj
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis