Bekymret bådkøber (IF'er)

Hej herinde

Hvergang jeg har et spørgsmål vedrørende både, ender jeg altid herinde. Denne gang vil jeg bare gøre mig klogere så i stedet for at google mig gul og blå, har jeg oprettet mig som bruger så jeg selv kan få lov til at stille spørgsmål.

Jeg er ny i sejlhobbyen, sidste år købte jeg sammen med to venner - noget der vel best kan betegnes som en billig begynderbåd. Den var så billig, at vi nu er kommet af med den og gerne vil have noget mere robust og sikkert. Efter megen snak med lokale havneguruer, er jeg nået frem til, at jeg skal anskaffe mig en international folkebåd.

Jeg har en i kikkerten som jeg gerne vil købe. Det vigtige på sådan en båd altså skrog og rigning så ved første øjekast ud til at være i rimelig stand. Men sidst jeg var nede at se på den opdagede jeg noget der lignede en sprække på ydersiden af stævnen.

 Er det en decideret sprække skal jeg selvfølgelig holde mig væk fra den båd, men jeg kan ikke finde ud af om det er: en sprække,  bare malingen der er krakeleret meget lige ned gennem stævnen, eller om det skyldes den måde man i sin tid byggede båden på, altså limede de to skroghalvdele sammen og det har så efterladt en fuge. 
Har I nogle forslag til hvordan jeg kan finde ud af hvad det er, uden at slibe det i bund?

Hvis I kender andre ting, man skal være særlig opmærksom på omkring if'ere så skriv det endeligt, da jeg for alt i verden vil undgå at brænde fingrene ved bådkøb- igen.

På forhånd tusind tak for alle svar 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo selv starte med at kigge på andre folkebåde, om de har en lignende sprække, som du kalder det.
Jeg mener nu at kunne huske at den er støbt i et stykke, altså selve skroget. og dæk og ruf er støbt i et andet stykke, hvorefter de to halvdele er limet sammen.
Selvfølgelig vil prisen også afspejle om der er noget ved båden der ikke er som det bør værer, der kan du jo prøve at sammenligne priserne i anoncer.
Ellers er en Folkebåd noget af det bedste skiv du kan forestille dig, den er meget sødygtig har tidligere været enormt populær som familie båd for den lille familie. Det er let at sejle sole sejlads i.
Hej Pjerrot og velkommen til

Det der med gamle både er noget svært noget. Har man skruet hænderne nogenlunde rigtig på og ikke er bange for at blive beskidt, kan man ikke gå helt galt hvis skidet kan holde sig oven vande. Husk at tegn forsikring med kasko!
Det er jo igen et spørgsmål om det afspejler sig i prisen hvilken stand båden er i...
Hvis man følger sit hjerte med en anelse fornuft plejer det at gå nogenlunde. Det er lidt som med kvinder. Det var måske ikke lige det man forventede, meeeeen det er nu ok det man endte med.

 Gør det rigtigt fra starten!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også