Fastrustet træk på octavia

Jeg har lige købt en brugt octavia med hvad et aftageligt træk. Egentlig havde jeg ingen planer om at tage det af og på i tide og utide, men fandt hurtigt ud af at det hænger ret lavt og derfor let skraber mod vejen.
Desværre kan jeg ikke lige umiddelbart få det taget af. Ved siden af krogen, sidder en lille arm, som skal låses op, men låsen er tilsyneladende rustet fast og lader sig ikke påvirke af olie, så nøglen kan ikke drejes.
Er der nogle tricks eller bliver jeg nødt til at bore låsen op og tage den derfra? Går ud fra at jeg stadig kan spænde trækket fast bagefter, men bare ikke låse det? Det er et originalt skoda-træk, så vidt jeg kan se i papirerme.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
trænger dine bagfjedre ikke også til en udskiftning?
René
Trækket kan godt komme i jorden, når du kører ned fra en (for høj) kantsten eller lignende. Men er det ikke at foretrække fremfor at det er bagkofanger mm der gar på? Trækket kan trods alt tåle en del mere.
Som René siger, så er det nok nærmere dine fjedre, der trænger til udskiftning, hvis det er et dagligt forekommende problem, at trækket støder imod.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

hvis trækket sidder fast måske af rust.og andet skidt. måske kan "låsepallen" aktivers
og kan prøve at banke løs med hammer på "kuglen" med lidt behersket tempo.!

når føst trækket er afmontert kan den ligeså godt rense den.
det er forholdvis nemt. (trækkrogen)

det kan som andre siger at bilen hænger med r#ven.
og sikkert skift bagfjederne hvis trkket skraber i bump kørsel.
og retlave kantsten.


Nicolai skriver at det går imod VEJEN og da jeg ikke har hørt at Skoda er gået ind i formel 1 lyder det meget lavt.
Måske et værksted med en skærebrænder kan give din krog noget varme,ikke skære den af men blot varme den godt igennem,duer selvfølgelig ikke hvis håndtaget er af plast men det kan måske fjernes først.
René
så håper jeg ikke at bilen er sænket til sporty kørsel.
men du kan spøre mekaniker om hvor højt må være. i standart opsætning.!!!
vil næsten slet ikke vide hvad der sker hvis der sidder folk bagi og du evt har en trailer på krogen
Tak for feedback so far, selvom det ikke helt løser sagen...endnu.

Hvis I ser på billedet, vurderer I så at bilen hænger med bagen, som mange nævner? Jeg synes jo det hele ser meget normalt ud og fjedringen virker ikke slap, som man kunne have mistanke for.


Hvis I ser på det andet billede, kan I se selve trækket og det som spørgsmålet egentlig går på - hvordan får jeg det af? Jeg kan efter lidt forarbejde få nøglen i låsen, men jeg kan ikke dreje den. Er jeg forkert på den? Er der nogle tricks? Eller skal den bores op? Og hvis jeg borer den op, kan jeg så stadig tage trækket af og på, bare uden at kunne "tyverisikre" det?

Jeg har også en Skoda og der skraber trækkrogen (holderen) også tit mod når man kører ud over nedkørsler o.l. Problemet er ikke at bilen hænger, men at der er langt fra bagakslen og ud til trækkrogen. Tip : kør skrå ned af nedkørsler ved kantsten og kør meget langsomt ud/ned.
Har du prøvet at have trækket af for at se om det er bedre? Jeg har nemlig en stejl garagenedkørsel som er svær at tage hverken skrå eller langsomt..
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis