Fastrustet træk på octavia

Jeg har lige købt en brugt octavia med hvad et aftageligt træk. Egentlig havde jeg ingen planer om at tage det af og på i tide og utide, men fandt hurtigt ud af at det hænger ret lavt og derfor let skraber mod vejen.
Desværre kan jeg ikke lige umiddelbart få det taget af. Ved siden af krogen, sidder en lille arm, som skal låses op, men låsen er tilsyneladende rustet fast og lader sig ikke påvirke af olie, så nøglen kan ikke drejes.
Er der nogle tricks eller bliver jeg nødt til at bore låsen op og tage den derfra? Går ud fra at jeg stadig kan spænde trækket fast bagefter, men bare ikke låse det? Det er et originalt skoda-træk, så vidt jeg kan se i papirerme.
Jeg har lige købt en brugt octavia med hvad et... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er fast træk på min Octavia II Combi (den er længere end sedan´en, trækket sad på den da jeg købte bilen), så jeg kan ikke afmontere den.
Jeg kan godt se at du har et problem hvis din garage ligger under niveau, så du må nok satse på at få krogen taget af, jeg har ikke nogen gode tips ud over dem der er nævnt (varme, rå vold, hammer).
Der er også lige det i det, at hvis trækket er af typen aftageligt træk, så skal trækket kunne afmonteres ved syn. Min egen bil var lige ved at skulle til omsyn p.g.a. dette. Synsmanden kunne ikke afmontere det rustne træk, hvorefter han gav mig en hammer og en flaske wd-40, og sagde at nu kunne jeg forsøge at få trækket af mens han syner næste bil.

Jeg fik trækket til at give sig (men fik den ikke af), så det var kun lige at jeg fik bilen godkendt. Da jeg kom hjem fandt jeg den store gummihammer frem, og så måtte trækket give sig... Så nu husker jeg at pille trækket af om vinteren :-)
med aftagelig træk.

er det lille trick.

at afmonter trækket når traileren ikke bruges.
pil trækket af. når traileren er sat på sin plads i hjemmet.?
og smøre trækket i olie især dens "lås"
og pak den i klud og lægge den i bagagerum i bilen.
så kan du altid finde den frem når traileren skal hægtes på.
og det kan hænde med at det bliver en vande sag.

det er en lidt af en spøjs andhænger træk den der.
så det er sikkert den der har hele balladen.
kan den afmonteres.!!!
Tak for mange inputs. De fleste af jer nævner noget med en hammer, men det hjælper vel først når jeg har fået nøglen drejet i låsen? Er der nogle der har forslag til dette ud over olie? Ellers hælder jeg lidt til boremaskinen og så droppe låsemekanismen..
Jeg kan, sandt for dyden, ikke huske, hvordan låse og fastgøringsmekanikken på trækket fungerer. Mit eget træk har siddet på i de sidste ca 5 år siden. Lige siden jeg i løbet af vinteren mistede plastichætten, der dækker låsen, så denne satte sig fast. Jeg har dog aldrig oplevet, at synsmanden har forlangt, at jeg skal kunne tage trækket af, og skulle han -mod forventning- finde på at spørge, så har jeg desværre ikke nøglen med mig.

Nå, men jeg ville, i dit sted, se om ikke jeg kunne finde et tilsvarende træk og kigge på. F.eks om en fjernelse af låsen (så den altid er "låst op") bevirker at trækket evt kan falde af eller lign.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Måske kan du montere lidt hårdere fjedre fra stationcar-modellen.
Det vil kurere problemet i stedet for symptomet.
Er set før.
Giv låsen WD 40 eller Karamba og lad det få tid til at virke. Giv et lille spray ind i låsen hver dag i en uge.
Skulle undre mig meget hvis det ikke løsnede. Disse olier er penetrerende og find oftest vej gennem det mest sammengroede rust.
Men det tager tid, og det er der folk ofte begår fejlen. De sprayer olien på og regner med at det virker efter 5 minutter.
Du ved selvfølgelig godt, at man skal trykke låsecylinderen indad mens man drejer på nøglen?

Jeg har været flittig med olien over flere dage, men desværre uden effekt. Cylinderen sidder fuldstændig fast, så nej, det er jeg ikke klar over :-)
Faktisk tror jeg ikke, det skyldes snavs eller alderdom, men de store bask trækket får, når du passerer en overkørsel, der har fået det til at sætte sig. Der sidder en pal i den faste del, som glider ind i krogen, når den skubbes op.Gå til forhandleren og få lov til at se brugsanvisningen for det træk. Der er tegninger, der viser opbygningen. Her kan du se, hvor du skal sætte ind. Men få den op på en lift, så er det meget lettere at arbejde med problemet.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis