underminering af græsplæne.

jeg har midt på min græsplæne lagt mærke til at den var sunket gennem længere tid.
Det drejer sig om et område på ca 1 m2.
Så i dag prøvede jeg at trampe hårdt der hvor den var lavest med det resultat at min fod gik gemmen plænen og ned i et hul som viste sig at kunne rumme en trillebør fuld jord.
Hvad kan der lige være sket her ?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Det kan være sket ved gennemsivning af vand i jorden der har flyttet materiale. Så kan man spekulere over hvor det er blevet af. Har du selv nogen ideer. Er jorden sand ler eller muld.

varmetossen

Jeg har ingen ide om hvor det er blevet af.
Jorden er både muld og sand.
Jeg så iøvrigt at der i siden af hullet lå sån et dækbånd til kabler,men i de 15 år vi har boet her er der ikke gravet kabel gennem plænen,så det må være sket tidligere.
plænen er sunket gennem 2 til 3 år vil jeg tro.
Det regnede meget sidste år og det kan godt være årsagen

varmetossen

ligger der en kloak i nærheden, så kan det være at en utæthed i denne, der er årsagen.
mvh jens
Nej der er ingen kloark men tror nok der er en faskine i plænen.
Annonce
den kan godt have samme virkning hvis der sker en gennemsivning fra omliggende arealer. Jeg går selv rundt på vores arealer efter regn for at mærke hvor sjappet det er og min erfaring er at der kan sive rigtig meget vand gennem jorden.

varmetossen

Tænker selv på at mon det dækbånd har kunne lede vandet bedre væk.
Det tvivler jeg meget i tvivl om, næh jeg tror mere på mosegrise / Muldvarp / Rotter der har gravet gange på kryds og tværs i din plæne. Sådan nogle gange kan virkelig aftage større mængder vand.( Kan selvfølgelig også være naboen der har gravet sin egen flugt kanal under din plæne, og så er noget af hans afstivning skredet lidt. )
Hvis det skulle være dyr som du beskriver må de da skulle af med jorden på en eller anden måde.
Jeg er ikke klar over hvad rotter gør med jorden, men jeg ved at hele mit hegn (den jordvold) der er ind mod nabomarken er undermineret af rotter hele vinteren. Muldvarp og grisen laver jordskud.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis