Egetræsplanke som bordplade?

Først og fremmest hej - det her er mit første indlæg!

Vil gerne prøve selv at lave et skrivebord - bestående af en egetræsplanke på to bukke. De rustikke plankeborde jeg har fundet har kostet 4000+ kr., så tænkte det måtte kunne gøres billigere.

Har fundet en annonce på dba med frisk opskårede egetræsplanker - men de er ikke tørrede. Hvor meget slår de sig? Slår de sig så meget, at de bliver uanvendelige som bordplader? Har prøvet at spørge sælgeren om han ved noget om, hvor meget træet slår sig, men det vil han ikke rigtig udtale sig om. Pladen skal være ca. 1,5 m x 60 cm x 2 cm. Jeg tænker at enderne kan forsegles med almindelig akrylmaling? Vil det være nok til at træet ikke slår sig voldsomt?
Har ikke noget imod et par små rustikke "vindrevner", men det skal ikke være så meget, at pladen bliver uanvendelig som skrivebord - der skal kunne ligge blyanter og stifter på bordet, uden at de sætter sig fast

Hvis nogen kender et sted, hvor man kan købe egetræsplanker der er tørrede på forhånd, og kan hentes i Københavnsområdet/Nordsjælland, vil jeg meget gerne have en henvisning  

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du nu vil bruge det til en bordplade til indendørs brug, så er du nød til at have en der er tørret i mindst 2 år.
Og acryl maling har intet at gører på et stykke Eg der skal du bruge en god lak på olie bacic.
Hej Cs

Der er ikke nogen der kan sige hvor meget en frisk opskåret planke slår sig, fordi det under tørring "skrumper" eller "svinder" forskelligt i de forskellige retninger.
På langs er der ikke meget længdeforandring.
Fra centrum og ud er der noget svind under tørring. (Radiært - træ skåret på denne måde kaldes spejlskåret)
På tværs af denne retning er der et større svind. Det er derfor at en skive af en træstamme (savet over på tværs) helt sikkert vil sprække udefra og ind mod centrum.

Et frist stykke træ vil sandsynligvis få kraftige tørresprækker i enderne og det vil sandsynligvis også slå sig og vride sig under tørringen, netop fordi træet skrumper forskelligt i de forskellige retninger.

Og 2 år er nok nødvendigt som Håndværker siger - ellers bliver træet ved med at slå sig - og dine kuglepenne kommer til at trille rundt :-)

mvh A





To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Som håndværker skriver det ville være synd af male sådan et dejlig stykke træ, ellers kan du lige så godt kæbe en laminat plade,, alternativ til lak på olie basic, ville en natur bordplade olie være luxus
Du kan overveje at bruge Dinesen gulvplanke(r)

De er lagret. Jeg tror kun de kan klare bredder op til 50 cm, men så akn du bruge 2 planker. Hvis du spørger kan du måske også få dem til at levere bredere palnker end deres standrad sortiment.

http://www.dinesen.com/da/eg_dimensioner_dinesenEgCustom.php#nogo

Venlig hilsen

Jens

Hej Csjh

Du må aldrig bruge ny skåret træ til at lave et plankebord, med mindre du ønsker at det skal se skævt ud. Nysavede egetræ vil slå sig meget, mens det tørrer, så du skal bruge enten ovntørret eller langtidslageret egetræ. Jeg har arbejdet med egetræ i mange år og har brugt egetræsplanker mange gange og træet skal derfor være temmelig tørt, før du begynder at bearbejde det, for at det ikke arbejder bagefter. Det bedste er langtids lageret egetræ, som er voks behandlet i enderne, så tørringen bliver så ensartet som muligt. Jeg har ofte købt egetræ her: http://www.dongsted.dk/ men der findes også andre som har godt egetræ. Du må aldrig bruge lak til at overflade behandle dine planker, det skal være en difusionsåben overflade beskyttelse du bruger. Dine revner kan du stoppe med gennemsigtigt epoxy, det holder godt på egeplanker og du kan stadigvæk se træstrukturen.

Egetræ og egeplanker giver det bedste resultat
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også