Udskiftning af gulv i etageadskillelse på gammel hus

Jeg er i gang med at renovere vores anneks fra 1908. Der ligger et gammelt gulv oven på blælker med 14,5x14,5cm bjælker med ca 1m cc afstand. Jeg vil gerne etablere gulvvarme med 20mm slanger og herefter lægge et nyt trægulv.
Min plan er at ligge 30x150mm forskalning ovenpå de eksisterende bjælker med mellemrum til varmefordelingsplader og herefter ligge et trægulv over på dette, evt flydende. 

1. Hvordan sikrer jeg mig at gulvet ikke kommer til at gynge?

2. Er mine dimensioner lovlige og har i andre kommentarer?

3. Jeg har læst at man kan acceptere en CC bjælkeastand på ca 1m når man bruger 30mm forskalningstykkelse. Kan man evt klare sig med mindre tykkelse hvis man isteder lægger et tykkere fyrregulv (20 eller 30mm) overpå forskalningen?

4. Når nu både over og underetagen er opvarmet, er der så krav om dampspærre i etageadskillelsen?

5. Håber det er nogenlunde forståeligt?  :-)

God søndag 
 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan/bør forskalling, varmefordelingsplader og slanger ikke lægges ned imellem bjælkerne.

Der skal så skæres en rille på tværs af eks. bjælker - helt inde ved væggen. (For at slangen kan passere jo)
1. så længe dine forskalling / gulvplanker er beregnet til det spænd der er, så gynger gulvet ikke.

2. Ja, de er lovlige, og en fornuftig løsning hvis et svømmende gulv er ønsket, ellers havde jeg valgt at lægge gulvvarmen mellem bjælkerne, og herefter et plankegulv.

3. Nej,  disse lægger jo på tværs af dine forskalninger, så disse skal kunne spænde over afstanden mellem dine bjælker, uden nedbøjning.

4. Nej

5. Det var det...
vedr
1. Hvor kan man læse om de er beregnet til det spænd eller ej? Er det noget tømmerhandlen kan oplyse eller kan man gå ud fra dimensionerne på træet?

og så lige en ting til:
Hvad ville det betyde for bjælkestyrken hvis man valgte løsning med at fræse en rille i enderne for på den måde at kunne lægge gulvvarmen mellem bjælker? I så fald ville jeg muligvis kunne spare 3cm i gulvhøjde.
De 14,5*14,5 bjælker spænder over 4,1 m.
Hvor tæt ligger din gulvbjælker ?
For 4.1m er ret meget frit spænd for en 6" bjælke.
de ligger med cc omkring 90-95cm.... havde faktisk overvejet at forstærke dem med nye 2*4 eller 2*6 for på den måde at rette gulvet lidt op evt? Huset er fra 1908 jo så der er konkav svaj i gulvet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis