Støbnings / sækning af kælder gulv..

Hej.

Jeg snakkede lidt med en ven i weekenden, hvis forældre hvis hakke deres eksiterende beton gulv op, hvor de så ville grave en halv meter ud af stuen, for at få lagt isolering og gulvvarme.
Han mente så hvis de bare skulle en halv meter ned så var det ikke nødvendigt at understøtte soklen,.

Så tænker jeg, når jeg nu vil sænke gulvet i min kælder, hvor langt skal man så "ned" før soklen skal understøttes?, Er det bare så længe man ikke kommer under soklen så kan man grave så meget man vil? , Eller kan man lige snige sig 10-20cm under soklen uden problemer?

Fordi hvis det er lige til underkant soklen så kan jeg grave ca. 20-25cm ned , så ville jeg bare sænke gulvet i min kælder 10-15cm for at få lidt loftshøjde.
 
Men hvis man godt kunne tage lidt mere f.eks. 20cm ekstra så kunne jeg godt finde på at smide 50mm sand, 150mm iso, 100mm beton og så får jeg stadig 10-15cm ekstra i loftshøjde.. så jeg kunne få etabeleret gulvvarme i kælderen. , det er en svær beslutning om det kan betale sig at bruge tid på at understøtte soklen blot for at få gulvvarme.

Jeg har ca. 2m loftshøjde i kælderen nu, så ikke fordi den ikke kan bruges uden gulvet bliver sænket, mit problem er bare om hvis jeg alligevel sænker det, om det så er at skyde sig selv i foden ikke at lave gulvvarme?

Mine planer er opholdsrum på sigt måske 2 "værelser", vaskerum m. vaskemaskin, tørre tumbler evt. gæste seng, og et lille toilet i kælderen. med klinker som gulvbeklædning..

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hverken du eller man må undergrave sin sokkel, fundamenter eller kældervæg.

http://www.bolius.dk/alt-om/mure-og-facader/artikel/fundamenter/

Et fundaments opgave er at overføre en bygnings vægt til jorden. Selv om du ikke fjerner jorden UNDER fundamentet, men kun ved siden af fundamentet kan alm. jord simpelthen ikke bære vægten.


Udover decideret understøbning findes der andre metoder til stabilisering af fundamenter. Hvis man altså vil grave dybere end eksisterende fundamentunderside.
Sitting Bull, så du mener man maks på fjerne det eksisterende lag beton og så lige skrabe lidt af 5-10cm og så støbe igen, hvis dette ikke er nok for en selv, så skal man understøtte sin sokkel?

Hvilke andre metoder snakker du om hvis man vil gtrave dybere end eksisterende fundament?

Be Smart - Not Stupid..

Nej. Eller ja. :o)

Men fundamenter kræver lidt forståelse for hvordan kræfterne opfører sig i et fundament.
(Som jeg ikke lige kan finde et ordentlig billede eller tegning eller i det hele taget visualisere)

Ihvertfald må man ikke grave under fundamentet for tæt på fundamentet.
Ligesom det i nogle gamle bygninger er betonkældergulvet der hindrer at kældervæggen presses indad af det udefra kommende jordtryk.

Man kan grave dybere end fundamentsundersiden såfremt man gør det tilstrækkeligt langt væt fra fundamentet. En tommelfinger regel her i DK siger at du må 1 meter dybere 2 meter fra fundamentet. Er det vist.

Man kan også lave en såkaldt plint tættere på det eksisterende fundament. Det er nærmest en slags ekstrafundament ved siden af det eksisterende.

Men fundamenter er ikke at spøge med. De er i den grad en bærende konstruktion og fejl i forbindelse med dem er overordentlig dyre at reparer, f.eks. sætningsskader eller regulære bygningskollaps.
Understøbning eller lign. er slet ikke GDS-arbejde. Efter min mening.
Skrevet af Sitting Bull på 10 jun 2012 16:34


Man kan grave dybere end fundamentsundersiden såfremt man gør det tilstrækkeligt langt væt fra fundamentet. En tommelfinger regel her i DK siger at du må 1 meter dybere 2 meter fra fundamentet. Er det vist.

De nye anvisninger siger 1:3 fra fundamentsunderkant og det gælder kun kohæsionsjord. For friktionsjord hedder den 1:3 i forhold til overside terrændæk. Begge tilfælde er kun hensigtsmæssig i geoteknisk kat.1!

Jeg giver Sitting Bull ret i at det absoulut ikke er et GDS projekt! Fundamentets bæreevne består dels af et kohæsion/friktionsbidrag og dels af et overlejringstryk som fremkommer af den vægt der ligger på siden af fundamenterne. Sidsnævnte kan bidrage med helt op til 90% hvis der funderes på ren friktionsjord!

Typisk fastlægges vægten af overlejringstrykket ved at inddrage den vægt som terrændækket bidrager med! Det betyder, at såfremt du fundere på friktionsjord, så reducere du fundamenternes bæreevne betragteligt med risiko for kollaps.
Hvis der funderes på kohæsionsjord, er betydningen af overlejringstrykket ikke lige så afgørende, og det er sandsynligvis derfor at nogle har held med at gennemføre GDS projekter som dette.

 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis