Fodblik eller ej?

Kære forum

Jeg har et sommerhus, hvor jeg overvejer at fjerne en overdækket terrasse, da den tager lyset fra stuen.

Umiddelbart virker det som en simpel proces, men jeg har lidt overvejelser om taget.

Sommerhuset er forsynet med et nyere ståltag.

Det der undrer mig er, at ståltaget gennemgående er forsynet med fodblik ved tagrenderne, men netop over tagterrassens halvtag er der ingen fodblik. Man kan kigge ind under taget, hvor man kan se en art grå skum.

Tagkonstruktionen er altså anderledes, der hvor ståltaget smider vandet ud over halvtaget, end der hvor vandet ender i en tagrende.

Mit spørgsmål er nu.

Hvis jeg fjerner halvtaget og i stedet opsætter tagrender, skal der så også opsættes fodblik?

Med venlig hilsen

Pelle

Med venlig hilsen
Pelle
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det vil nok være det bedste, det er jo ikke sat op bare for sjov
Det er da det kønneste at din tag er afsluttet ens hele vejen !

For at få tagrender på skal du vel have rende jern op under taget også ? og så er det jo nemt at sætte fodblik på også.

Er taget ala decra tag så må du trække sømmene ud og fjerne nederste plade.
Er det lange stål plader er det noget mere bøvlet, hvor du må prøve at løsne dem et stukke op for så at løfte dem op, og arbejde under dem.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Troede egentlig ikke at man brugte tagrender ved stråtage.

Men se bare her:

http://www.taekkelaug.dk/galleri/tagrender+i+str%c3%a5tag
Hej Lopus

Du har en pointe i det med æstetikken. Men er der også en funktionel betydning?

Jeg aner intet om tage og undrer mig over, at der ikke allerede er fodblik over halvtaget?




Med venlig hilsen
Pelle
Annonce
Fodblikket skal fange det vand der "løber" tilbage under taget før det drypper af.
Og skal det være helt rigtig så skal taget dryppe af på forblikket, så vandet ikke slider direkte på tagrenden.
Når der er undertag hjælper fodblikket også med at lede vandet ud. det så ikke aktuelt i dit tilfælde.

Hvis du har decra tag eller ligende er det også tit lavet for at lukke af ind til lægterne. men det mest hvis det ligger oven på et eksisterende tag, da det så ligger højere end normail

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hej Lopus

Et tag er sgu ikke bare et tag.

Det er umiddelbart ikke noget for en nybegynder. Der er mange ting i spil, når der skal laves ændringer.

Nu kigger jeg lige på taget igen. Og så må jeg vurdere, hvor meget der er lav-det-selv og hvor meget der er prof-arbejde. Jeg er ikke så meget for at åbne konstruktionen selv. Det kan blive dyrt.

5 meter tagafslutning og tagrende kan vel ikke koste en formue, når taget er nyt og i god stand...

Tak for gode svar


Med venlig hilsen
Pelle
Hej Lopus

Et tag er sgu ikke bare et tag.

Det er umiddelbart ikke noget for en nybegynder. Der er mange ting i spil, når der skal laves ændringer.

Nu kigger jeg lige på taget igen. Og så må jeg vurdere, hvor meget der er lav-det-selv og hvor meget der er prof-arbejde. Jeg er ikke så meget for at åbne konstruktionen selv. Det kan blive dyrt.

5 meter tagafslutning og tagrende kan vel ikke koste en formue, når taget er nyt og i god stand...

Tak for gode svar


Med venlig hilsen
Pelle
Et billede eller to, vil kunne give dig nogle mere konkrete svar.
Selvfølgelig er det da gør det selv arbejde

mvh jens
Jeg vil mene det er et rigtig godt gør det selv projekt !

Det er ikke så vildt, jeg vil tro du kan gøre det på en enkelt dag.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis