Fodblik eller ej?

Kære forum

Jeg har et sommerhus, hvor jeg overvejer at fjerne en overdækket terrasse, da den tager lyset fra stuen.

Umiddelbart virker det som en simpel proces, men jeg har lidt overvejelser om taget.

Sommerhuset er forsynet med et nyere ståltag.

Det der undrer mig er, at ståltaget gennemgående er forsynet med fodblik ved tagrenderne, men netop over tagterrassens halvtag er der ingen fodblik. Man kan kigge ind under taget, hvor man kan se en art grå skum.

Tagkonstruktionen er altså anderledes, der hvor ståltaget smider vandet ud over halvtaget, end der hvor vandet ender i en tagrende.

Mit spørgsmål er nu.

Hvis jeg fjerner halvtaget og i stedet opsætter tagrender, skal der så også opsættes fodblik?

Med venlig hilsen

Pelle

Med venlig hilsen
Pelle
Kære forum Jeg har et sommerhus, hvor jeg... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Let opgave? Det kan I sagtens sige

Jeg er lidt nervøs for at rippe op i det fine tag og evt. ødelægge noget.

Jeg tænker især på at løfte op i tagpladerne og fræse rende jern og indsætte fodblik. Kan det ikke skade vandsikringen? Og kræver det ikke specialværktøj?

Jeg vedlægger lidt billeder:

Det ene billede viser tagrenden, hvor der er fodblik på.
– Kan I sige mig hvilket mærke tag det drejer sig om?

Det andet billede viser det halvtag, som jeg vil fjerne. Og hvor der altså ikke er fodblik.

Tanken er at fjerne halvtaget og så opsætte en tagrende i stedet.

Med venlig hilsen
Pelle
Fodblikket er nemt at montere, du afmontere bare de nederste skruer, og skubber tagblikket op under pladerne, og så i med skruerne igen.
Hvis du har et sternbrædt, så  kan du bruge konsol-rendejern, som skrues fast på sternbrættet, de findes også i forskellige grader, hvis sternen ikke sidder lodret.


mvh jens
Hej Jens

Nu bliver jeg helt oplivet igen.

Jeg har kigget på arbejdstegninger, der viser rendejern, der fræses ind i taget, beskyttelsestape og membraner, der skal påklæbes igen. Det virkede ret avanceret.

Det du peger på virker noget mere simpelt.

Har du evt et bud på hvilket tag jeg har? Så jeg kan finde ud af hvor jeg kan købe tagblik...


Med venlig hilsen
Pelle
Du har stålplader der går i en længde til kip. Men tilgengæld ser det ud til der allerede er konsoljern på til tagrenden.
Det ser også ud til dit stål tag ligger oven på noget andet pga det høje fodblik.

Så din løsning er temmelig let.
Skru den nederste skrue i tagpladen op.
Skub Højt alublik ind under taget
Skru skrueb i igen
Sæt konsol jern på din stern.
og smid tagrenderne i, med et samle stykke og en ny bund.

Færdig !!

Tag et billede af taget og fodblikket med på trælasten, sammen med et af konsoljernene., samt længde på tagrende og fodblik.

Taget ligner mærket plannja.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Tak Lopus

Du gav mig troen tilbage. Det er et gør det selv projekt

Det må være Plannja, som du siger.

Nu kontakter jeg Silvan eller Stark i Hillerød, for at forhøre mig om priserne på "Tagfodsbeslag" med mere.

Dette er et skønt forum!


Med venlig hilsen
Pelle
Annonce
Jeg vil anbefale dig at gå i Stark, Silvan er ikke så skarpe, når det gælder at finde frem til noget der passer ind i noget eksisterende.

mvh jens
Udsøgt, så besøger jeg Stark.

Tak for det råd.

Med venlig hilsen
Pelle
Et lille tillægsspørgsmål.

Jeg kan se, at Plannja leveres i:

A: Plannja Regent i stål og B: Plannja Seaside i Aluminium

Er det let at se/mærke forskel på de to materialer? Jeg skal jo helst bestille det rigtige fodblik.


Med venlig hilsen
Pelle
Prøv med en magnet, kan den hænge fast, er det stål, bidder den sig derimod ikke fast, er det aluminium....
mvh jens
God ide!

Simpel og god.

Tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Pelle
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis