"faste"borde og gipsvæg!

Hejsa. Jeg har et rum hvor der er et par indhak, et foran et vindue, og et langs væggen hvor der er skråvæg i den ene side, og en skorsten der er skjult i den anden.
Jeg vil gerne have sat nogle bordplader i her. Min tanke var noget i retning af at man tog noget lægte, satte det rundt på væggen, bagvæg, og siderne, og så en bordplade på. 
Så har jeg tænkt lidt videre og tænkt at det nok var en god ide at lave nogle ben, bare lidt mere lægte der går ned i hjørnerne. Det bredeste indhak er to meter, så jeg regner ikke med det nødvendigt med yderlige understøtning af pladen.
Men så kommer det store problem. Under vinduet er det selvf. ydermur, men alt resten er gips, og det er jo noget begrænset hvor meget man kan hænge i det. (også derfor benene) Men hvordan griber jeg så det hele an? Hvad skal jeg have af materialer? og hvad kunne være egnet som bordplade, køkkenbord var oplagt, men for smalt synes jeg. Det vil hovedsageligt blive brugt til man skal sidde der med computer.
Men for at sumere op - hvad skal jeg bruge for at få de lægter på en gipsvæg/hvordan gør jeg det og er der gode forslag til bordplade materiale. 
Jeg regner selvf. med at spørge lidt til råds i byggemarkedet, men det er rart man er ihvertfald lidt forberedt på hvad der skal ske

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afhængigt af, hvad der er af luft bag gipspladerne, har du flere muligheder.

Hvis du sætter en lægte op langs kanten, skal skruerne ikke kunne modstå træk, kun sideværts tryk. Umiddelbart vil jeg tro, at f.eks disse gipsdübler fra HN kan klare opgaven.

Har du nogle cm luft bag gipsen, vil jeg foreslå at du bruger nogle plugs, som flader ud på bagsiden, som f.eks. disse her.

Ekstra 'ben' burde ikke være nødvendigt. Men hvis du gerne vil sove roligt, kan du jo skrue et par længder lægte - 20 cm med 3 skruer burde være rigeligt - lodret op under de vandrette lægter ude på hjørnet til at tage spidsbelastningern.

Jeg har med held lavet sådan et bordpladearrangement i en karnap med en hvidlamineret hylde/bordplade fra Silvan, mener den var 90 x 140 cm, men det er mange år siden. Dengang fandtes de i mange forskellige mål.

Held og lykke med projektet

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Bordplade kunne være en god tyk mdf-plade. Man kan få dem med indfarvning - prøv at søg på nettet.

Her er blot et tilfældigt eks.: http://www.riisfort.dk/produkter/mdf-plader/gennemfarvet-mdf.aspx

Når du skal fastgøre lægterne kan du jo prøve at skrue ind indtil du rammer det bagveliggende lægteskellet. Det kommer nok til at koste en del ekstra huller, men de bliver jo skjult bag lægten.

Venlig hilsen

Jens

Jeg er stadig lidt stuck ved pladen.
En typisk bordplade - som tilsyneladende altid er køkkenbordplade - synes jeg er for smal, den er 60cm og jeg ville gerne op omkring 75-80!
Jeg kiggede lidt på MDF - tror i 19mm er nok?
Kunne der være andre gode alternativer?
Og er det noget man kan bestille over nettet så man ikke behøver ud at finde en trailer, eller kan det ikke betale sig?

PS. jeg er kommet frem til at bruge nogle store hylde knægte som skrues i træskelletet gipsvægen sidder på istedet for den oprindelige plan.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis