Motorbåd's typer

Hej Alle LDS'ere

Vi står i en situation som er ved at ende med et kompromi. Jeg elsker nok vandet og båden en anelse mere end min Frue gør. Vi har i 3 år forsøgt at lære hende at sejle med sejl og rorpind, men det hænger ganske simpelt ikke ved, og hun kan ikke slappe af og nyde det. Kun når vi er i havn og ikke skal ud igen. Det er ikke sø og vind men "stangen og flagene" som hun kalder det. Alle de snore, bruge kræfter og holde øje med både vind, sejl, ror og alt andet duer bare ikke. Vi har før haft en speedbåd, og det gik fint, men benzinpriser og følsomhed overfor vind og vejr gjorde at Far her sagde sejlbåd!

Nu ser det så ud til at vi kan blive enige om sådan noget som Apollo 32 eller Jupiter 33. Er der nogen gode forslag til typer som vi måske overser? De overordenede krav vi stiller er: 30-40 fod, diesel, min. 4 køjer, rimelig stand, sødygtig selv i køge Bugt og så selvfølgelig til at betale for alm. lønmodtagere uden friværdi... Vi kalkulere med at ligge i omegenen af max 250.000, men selvfølgelig først når den anden er solgt







 Gør det rigtigt fra starten!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med en LM27 eller noget i den stil?
Solid og dansk, og kan også sejle lidt sejlbådsagtigt, hvis du kommer til at savne det.

På lange stræk gennem bølget vand er det rart at have sejl oppe, så den ligger mere stabilt.

Med tidens faldende bådpriser, kan I måske endda finde en Motiva eller Nauticat til de penge.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du kan finde en Jupiter 33 i dit prisleje og vil spytte nogle timer i istandsætning (sådan én i god stand koster omkring 400K), er det jo en fantastisk båd, som ikke engang Køge Bugt kan få til at gøre grimme ting i søventilerne. Den har der dog med at 'banke pæle' i modsø.

Det er jo en mindre færge, men brændstofforbruget er også derefter

Vores Albin 25 har - i princippet - 4 køjepladser, men man skal virkelig lide hinanden rigtig godt for at overleve en uge i de ret trange omgivelser. Til gengæld kan vi sejle 200 sømil på en tank (70l) diesel...

Der ligger en Jupiter 33 i Middelfart til salg for 298K. Se Her

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hvad med sådan noget som en Saga 27 ? Hvordan er den i søen ?

 Gør det rigtigt fra starten!

Uden at vide specielt meget om lige den type, er den jo rund/spids agter, så slipper vandet lidt nemmere end andre "motorfærger".
Ser også ud til, at de kan klare sig med motorer på rimelige størrelser.
Og at der er ret mange af dem.

- Så det er da ihvertfald 3 positive ting :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Lige den slags er jo også en anelse billigerer... -og det er ihvertfald et stort +, så er det bare om størelsen kan bruges. Det skal ses og prøves!

 Gør det rigtigt fra starten!

Skrevet af Mirage 28 på 08 jun 2012 14:41
Hej Alle LDS'ere

Jeg elsker nok vandet og båden en anelse mere end min Frue gør. Vi har i 3 år forsøgt at lære hende at sejle med sejl og rorpind, men det hænger ganske simpelt ikke ved, og hun kan ikke slappe af og nyde det





Min erfaring siger mig, at hvis fruen skal kunne lide sejlturene, så skal du kunne sejle den singlehanded.. på en tryg måde..

Jeg tror at mange kvinder glemmer at kunne multitaske i en sejlbåd.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej gom. og alle jer andre

Jeg har skam lært at seje singlehanded og det er da som oftest også det jeg gør, men på de lidt længere stræk er det rart med en ekstra hånd samt hvis der nu skulle ske noget. Det er ikke fordi intiligensen eller andet fejler noget, det fungere bare ikke for hende. Mange andre jeg har sejlet med har fanget grundprincipperne efter ganske få gange på vandet og kan klare sig rimelig ok som gast med få klare komandoer. Selv om det er 2 gears spil, rulleforstag m.v. har hun ikke kræfterne eller teknikken til at hale hjem på genuaen eller storen. Så skulle vi ud i el-spil, rullebom og rigge om til at klare alt fra cockpittet og selv der ændre det ikke på "følelsen", så der kommer nok snart en fin Mirage til salg i Danmark igen. Der er jo ikke så mange her til lands.

 Gør det rigtigt fra starten!

Ja... desværre for os der elsker sejlbåde - men vi må indse at der er nogle mennesker der ikke kan tænke klart når båden krænger.
Du får nok ikke så meget for din båd - på den anden side så er den du køber billigere end før krisen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis