Kan det kaldes skjult mangel?

Hej alle! Jeg har købt en andelslejlighed, som var et håndværkertilbud, som derfor var sat væsentligt ned. Dette nedslag blev godtaget med baggrund i en arkitekts rapport af hvor meget der ville skulle laves og hvad det ville koste. Da vi så er næsten og får slebet de gamle planker i køkken-alrummet viser det sig imidlertid at den gamle ejers kat har haft fast tissested i et stort område på gulvet. Der var ingen tegn på træet eller i lugt før, men da slibningen blev foretaget kom både pletter og stank tydeligt frem. Efter at have fået malet gulvet fem gange går det stadig igennem, og det er muligt at eneste løsning er at få fjernet plankerne, renset det underliggende og så lagt nyt gulv. Dette er dog en ret uforudset udgift, og det var ikke noget, vi kendte til, da vi købte.

Så spørgsmålet er: Er det det man kalder en skjult mangel, som man kan kræve godtgørelse for? Vi har skrevet under på at lejligheden er "købt som beset". Tak!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det er efter min bedste overvbevisning ikke en skjult mangel. Problemet var jo udbedret af den tidligere ejere, men i "genskabte" det så ved at slibe gulvet.

Prøv spørge et af de firmaer, der tilbyder at fjerne lugt efter brand, dødsfald osv. hvad der kan gøres. Der er sikkert et middel, der kan tage lugten uden at plankerne skal skiftes. Har i prøvet at forsegle pletten inden i malede den. Jeg tænker på den type lak (Shellak hed det vist i gamle dage), man også bruger til at forsegle knaster med før man maler f.eks. fyrretræ. Lakken kan købes i byggemarked/malerforretning.
Jeg vil ikke mene, at den tidligere ejer har udbedret noget som helst. der var bare så meget skidt og møg trådt ned i gulvet at det først kom frem da vi sleb. Hele lejligheden inklusiv gulvet var dårligt behandlet og der var ikke lavet nogen bevidst udbedring fra hans side...

Tak for tip!
Hvis lejligheden er købt som beset og dette fremgår af kontrakten, er det ikke noget at gøre. Så har sælger jo skrevet sig ud af det.

Når lejligheden så ligefrem er et håndværkertilbud....

Prøv med den lak der bliver nævnt ellers er der ikke andet end den "tunge" vej.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tænker på om Rodalon ikke ville kunne fjerne det værste lugt ?

Tænker også på, om det dog ikke er næsten lige så billig af skifte gulvet ud ? Skal du først til at slibe det ned igen, og så behandle det med en eller anden form for kemikalier..., og så male igen....

Alternativt ville den nemme løsning måske være at lægge materiale ovenpå, som lugten ikke trænger igennem. Jeg tænkte på vinylgulv, men da det er pvc og jeg har børn i kravlealderen, har jeg ikke lyst til det. Vil linoleum, som jo er et naturmateriale, kunne holde lugten, som er nedenunder, væk?
Annonce
Det eneste dy vil blive glad for, er et nyt gulv. Det koster altså ikke så meget igen, hvis man kan selv.

Elektronikteknikeren
Ja helt sikkert, op med det kattepis befængte gulv, og på med et nyt.
Så kan du ærge dig i 14 dage, over den udgift, men til gengæld glæde dig de næste  mange år over et fint guld, der ikke stinker.

Når maling ikke lukker stanken ude, er der ikke noget at gøre,du vil kunn lugte kattepis, og når det først har generet dig, vil du kunne lugte selv den mindste smule.

mvh jens
En ringe trøst: vores kat tissede på gulvet i bilen. Alt blev forsøgt, men lugten kom hver gang vi satte varme på. Selv det originale stof i bunden er væk. Vi solgte bilen. PS brugte nok 3 liter rodalon

 

Nu nævner du selv ordet håndværkertilbud......Så skal man vist ikke forlange ret meget.
Når I har skrevet under på, at lejligheden er "købt som beset", og I tilmed er vidende om lejlighedens status som "håndværkertilbud", er der nok ikke meget at gøre. Her skal der rimeligt meget til før end en tilsidesættelse eller en erstatning bliver mulig. Hvis man køber et håndværkertilbud, er det vel næsten reglen, at der skal nyt gulv alligevel, kunne jeg forestille mig?

Jeg tror, det bliver dyre lærepenge. Desværre!

/Halfdan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også