Drivhus i egetræ

Hej

Jeg har planer om at bygge et 20 m2 stort drivhus i 4*4 egetræ, der skal tappes sammen. Spørgsmålet er om der er nogen af jer der vil advare mod at bruge eg eller om i måske har nogle gode fif til opførelsen.
Jeg har planer om at fræse en kant i træet til glasset og derpå monterer en liste i eg til at holde på glasset.
Selve træet skal behandles med trætjære og linolie.

Mvh Jens     
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh ! Egetræ er da en god løsning men også en dyr løsning. Så undersøg lige priserne inden du beslutter dig
Det optimale til drivhuse er absolut aluminum , det er vedligeholdesesfrit , og de bærende profiler er meget smalle som lukker så meget lys og varme ind som muligt.
Et drivhus i egetræ er sikkert mere kønt , men træet skal regelmægsigt have hvidt træbeskyttelse og det er et stort arbejde , og de meget bredere træprofiler giver noget mindre lys og varme i drivhuset , så hvis det mere skal være til pynt så egetræ ,men hvis det skal være nemt og optimalt, brug aluminium........
Hvis du foretrækker træmodellen så er sibirisk lærk nok den bedste træsort , det er nærmest impregneret fra naturens side..

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Mon ikke spørgeren finder på noget andet, sidst jeg hørte på Dansk Egetræ var prisen omkring 5000,00 kr. pr. kubikmeter luft tørret træ
egetræ er da et fint valg, jeg ville da vælge det samme. Aluminium er da så tudegrimt. Sibirisk lærk ville nok være mit sidste valg, efter alm fyr, lærk kaster og vrider sig alt for meget.

Spørg på et savværk efter eg, og sørg for du ikke får splint, selvom det er væsentlig billigere. Det skal være kerneved, ellers er det ikke ret meget bedre end så meget andet....


http://www.lyrk.dk
Annonce
Tak for svarene, det skal være egetræ fordi jeg allerede har lavet et redskabsskur i egetræ og det ser rigtig godt ud og så holder det! Til drivhuset skal jeg bruge ca. 160-170 lbm 4*4 stolper og prisen ligger mellem 85 - 120 kr. pr. lbm. på de 4 savværker jeg har haft fat i.
Om det så er kernetræ eller splint har jeg dog ikke spurgt om, kun at det skulle være vel lagret (min. 2 år).
Jeg vil fræse falsen i træet, men hvad skal jeg gøre når glasset skal i? Linoliekit - glas - linoliekit og så skrue en liste i eg til at holde på det hele??
Du skal ikke lægge dine glas i noget, blot du sørger for at give træet rigeligt trætjærer, husk at der skal tørelse i ( zegativ ). Og fastgørelsen skal kun være med stifter, så vil du let kunne udskifte et glas hvis det går itu
Det lyder som et spændende projekt!! Drivhus i træ er bare super flot, hvis det laves ordenligt.

Jeg tror eg er et godt valg, men du skal som sagt sikre dig at det er kerneved. Splinten holder ikke!

Hvis det var mig ville jeg ikke vælge kvadratiske profiler til spær. Jeg tror det kommer til at se "tung" og klodset ud. Det ville være mere elegant med f.eks. 2x6 eller 3x6.

Venlig hilsen

Jens

Hvis drivhuset skal være 20 m2 vil breden mindst være 3,5 - 4 m. og det vil kræve spær af helt andre dimentioner en 3x6 eller 4x4 cm. Ved 3x6 er der jo knapt nok plads til de to false der skal være hvor i glasset skal ligge. Jeg vil mene at der skal være en fals der er mindst 1,5 cm bred og 1,5 cm dyb for at du har noget at fæstne glasset på. selve spærtykkelsen skal mindst være 6 cm.
Her er et enkelt billede fra Bonderøvens drivhus set indenfra. Det er billede nr. 3 i galleriet http://www.dr.dk/DR1/Bonderoeven/20110922125844.htm
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også