Drivhus i egetræ

Hej

Jeg har planer om at bygge et 20 m2 stort drivhus i 4*4 egetræ, der skal tappes sammen. Spørgsmålet er om der er nogen af jer der vil advare mod at bruge eg eller om i måske har nogle gode fif til opførelsen.
Jeg har planer om at fræse en kant i træet til glasset og derpå monterer en liste i eg til at holde på glasset.
Selve træet skal behandles med trætjære og linolie.

Mvh Jens     
Hej Jeg har planer om at bygge et 20 m2 stort... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er det gået er igang med at tegne på mit eget projekt drivhus.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af KentAJ på 09 jun 2012 16:32
Her er et enkelt billede fra Bonderøvens drivhus set indenfra. Det er billede nr. 3 i galleriet http://www.dr.dk/DR1/Bonderoeven/20110922125844.htm

link virker ikke. har du mulighed for at smide et nyt op? jeg synes projektet lyder enormt spændende!
Skrevet af Håndværkeren på 09 jun 2012 12:05
Hvis drivhuset skal være 20 m2 vil breden mindst være 3,5 - 4 m. og det vil kræve spær af helt andre dimentioner en 3x6 eller 4x4 cm. Ved 3x6 er der jo knapt nok plads til de to false der skal være hvor i glasset skal ligge. Jeg vil mene at der skal være en fals der er mindst 1,5 cm bred og 1,5 cm dyb for at du har noget at fæstne glasset på. selve spærtykkelsen skal mindst være 6 cm.

Jeg opfattede det som tommer, men det er muligt jeg har misforstået.



Hvordan går det ellers med projektet?

Venlig hilsen

Jens

Hej

Selve projektet går stille og roligt fremad, men det bliver først færdig engang til næste år (Håber jeg). Jeg skaffede ca. 180 m vel lagret 4*4" egetømmer via gul og gratis (8000kr.) Indtil videre har jeg høvlet alt træet, støbt sokkel, lavet bundrem i 4" eg, og så er den ene gavl også færdig. Tegningen af drivhuset har jeg "lånt" fra en hjemmeside, der hedder www.selvbyggerdrivhus.dk. Det er et rigtig flot selvbyggerdrivhus, hvor jeg bare har valgt at lave det i eg og så ellers tappe hele skidtet sammen.

Mvh Jens
Hej

Jeg regner med at hæve bundremmen ca. 1 cm over betonen med hjælp fra enten plastik klodser eller nogle af de mange ege klodser der er tilovers fra byggeriet. Ud mod haven skal det tætnes med fugebånd. Hvad siger i til det?
Jeg mener stadig at det skulle være rigeligt at lade træet ligge på noget vindpap, så lukker du ikke noget af træet inde d.v.s. det har mulighed for at ånde. Det skal dog stadig have noget træbeskyttelse !
Det vil være en skændsel mod godt håndværk at give egetræet en træbeskyttelse. Det skulle gerne være af sådan en kvalitet at det kan holde resten af vores liv og meget mere til. Det optimale er opklodsning og ikke en gummifuge under men måske en kit fuge udvendig eller en mørtelfuge på begge sider. Tænk på hvordan man lavede bindingsværk. Du skal bare huske og indtænke den høje luftfugtighed i det du er i gang med.

Det vil være en oplagt mulighed for at invitere svamp ind i dit nye drivhus hvis ikke du klodser bundremmen op. Og hvis du klodser den op er der større plads til en fejlmargen i det øverste skifte.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Nu tænkte jeg træbeskyttelse mod udtøring, hvor en trætjære ville være passende. Nok er egetræ noget af det bedste byggematriale men det skal altså også vedligeholdes, selv de gamle bindnings værks huse behandlede man træet med en form for overflade beskyttelse.
Bare rolig, træet får en blanding bestående af: 1/2 trætjære, 1/2 koldpresset linolie tilsat lidt fungicid. Jeg klodser bundremmen op og forankre det med 18 rundjern, der er støbt ned i betonen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også