Sandpude fra nybyg væk før der lægges stabilgrus til terrasse?

Hej,

Vi overtager inden længe vores nybyggede hus  og jeg skal i gang med at lægge fliser til terrasse. 

I forbindelse med at der blev lavet fundament, blev der også lavet en sandpude, der ca. strækker sig 1-1½ m. ud fra huset hele vejen rundt. Det er så her jeg vil have etableret terrasse og stier. 

Mit spørgsmål går så på, om jeg skal have fjernet den sandpude der er der og bygge det hele op med stabilgrus og afretningssand? Eller om jeg kan ligge stabilgrus/sand ovenpå sandpuden og lægge fliserne derpå.

Der er ca. 20 cm fra sandpudens nuværende niveau til der hvor stenene skal deres top niveau, hvilket giver ca. 15 cm til grus/sand (fliserne er 5 cm tykke).

På forhånd tak 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lade sandet ligge og smide et lag stabil på, vibrerer og herefter afretter grus og så sten.

Jeg har lige fjernet en terrasse på min grund der har ligget i 40 år på sand, uden at have sat sig så meget som en centimeter.

Skal du køre med bil er fremgangsmåden selvfølgelig en anden.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af Wezio på 06 jun 2012 21:10
Jeg ville lade sandet ligge og smide et lag stabil på, vibrerer og herefter afretter grus og så sten.

Jeg har lige fjernet en terrasse på min grund der har ligget i 40 år på sand, uden at have sat sig så meget som en centimeter.

Skal du køre med bil er fremgangsmåden selvfølgelig en anden.

Tak for dit svar
 
Det var også den fremgangsmåde jeg havde regnet med at (og håbet på at kunne) bruge. Tror du det er nødvendigt at vibrere sandpuden inden jeg lægger stabilgrus? Det er jo blevet vibreret da den blev lavet. 

I indkørslen er der lagt stabilgrus, hvor meget er jeg dog ikke helt sikker på endnu, så det skal lige følges op på. 

Hej. 


Brugte du sandpuden som underlag til stabilgruset? Fungerede det? Jeg står i samme situation og vil gerne bruge sandpuden som underlag, smide 15 cm stabilgrus på og så afretningsgrus. 


Vh


 Vh.

Vi har brugt den fremgangs måde hos min søn som byggede i 2009. Det er ligeledes hele vejen rundt om huset og så 2 store terrasser.  Der blev dog ikke brugt stabilgrus, men blot yderligere sand. Der er ikke tegn på at det giver sig. 

Da terræn skråner meget på grunden blev sandpuden 5 m høj i den yderste ende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-05-2018 21:28:30

Vi har brugt den fremgangs måde hos min søn som byggede i 2009. Det er ligeledes hele vejen rundt om huset og så 2 store terrasser.  Der blev dog ikke brugt stabilgrus, men blot yderligere sand. Der er ikke tegn på at det giver sig. 

Da terræn skråner meget på grunden blev sandpuden 5 m høj i den yderste ende.

 Tak! 

Jeg tænker at smide dem direkte på sandpuden. 


 Vh.

Sandpuden er jo vibreret op efter alle kunstens regler. Du bør dog køre en gang med vibrator alligevel, da færdsel rundt om huset velsagtens har løsnet det øverste lag noget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis