Parkeringsplads på grund der skråner - hvor meget skal der til?

Jeg vil gerne anlægge en parkeringsplads til to biler. Grunden skråner og der vil derfor blive en forhøjning af parkeringpladsen i den ene ende på omkring 40-50 cm. Jeg forventer at skulle mure en 'ramme' af sten (tre sider skal mures) og muligvis også støbe fundament under hele parkeringspladsen. Grunden er hård lerjord og jeg er defor i tvivl om det er nødvendig at støbe et fundament eller om det vil være nok med blot at lave en 'ramme' af murede sten og ellers bygge parkeringpladsen op med grus og herregårdsfliser (eventuelt også armeringsjern for at undgå hjulspor)?

Hvis der skal støbes et fundament hvor dybt behøver det så være?


UlrikHj
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I tilfælde af hård lerjord ville jeg helt klart nøjes med bund af stabilgrus.. Jeg plejer at lave et lag på 15-20 cm. genbrugs-stabilgrus, dvs. knust beton. Det giver en klart bedre bæreevne end almindeligt stabilgrus. Det er en forudsætning at det vandes godt før det komprimeres. Her er en DPU'er klart at foretrække. Dvs. en pladevibrator på diesel på en 150-200 kg. Laget bliver stenhårdt.
Kørespor opstår oftest pga. af et for tykt afretningslag (0-8 grus). Her skal du være meget omhyggelig med at dit bundsikringslag er præcist lagt ud så du undgår lommer med afretningsgrus = sætninger og lunker i den færdige belægning.
Og husk rigeligt med afvandingsfald på belægningen.
Ang. murene, plejer jeg at lave en rende med ca. 5-10 cm. stabilgrus i bunden, hvorefter bundskiftet sættes i ca. 10 cm. beton, helst i form af en trekantstøbning. selvom murene ikke bliver så høje ville jeg lave en let bagstøbning og anvende fliseklæb (LIP) imellem hvert lag sten.
Ang. råjorden (lerjorden) skal du have foretaget jordbundsprøve i tilfælde af bortkørsel med vognmand. Husk i så fald at bestille i god tid da det kan tage et par uger før du får svar for prøven..
--> Jeg har aldrig haft problemer eller sætninger i mit arbejde..
Med venlig hilsen, anlægsgartneren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis