gulvbrædder i loftsrum

Hej alle.
Jeg er temmelig ny til gør-det-selv projekter, men har nu haft eget (bankens) hus i et par år, som jeg gerne øver på. Indtil videre er mine projekter vellykkede og jeg føler nok at mine hænder vender rigtigt.
Dog har jeg ingen håndværksmæssig baggrund og for hver projekt, må jeg stadig bruge lang tid på forberedelse. Det er så her i kommer ind i denne omgang...

Jeg har gået med tanker om at udnytte husets loftsrum til opbevaring, da der er mange gode kvm der går til spilde deroppe.
Loftsrummet er isoleret med rockwool der ligger mellem spærrene. Overkanten af spærrene ligger få cm under isoleringen. Der er lagt enkelte brædder herpå i hele længderetningen af huset, så man kan bevæge sig frem og tilbage, men ikke nok til at understøtte ting til opbevaring.
Spærrene sidder med ca. 90 cms afstand og er understøttet af en V-form der går fra øverste til nederste spær, altså ned i loftsrummet. Det er derfor kun muligt at bevæge sig i husets længderetning i midten af loftsrummet.

Mine overvejelser går på at lave nogle sektioner af brædder som passer ned mellem spærrene parvis. Dvs. et "gitter" af brædder som i kanterne støtter på spær. Disse vil jeg så lægge ud fra gangbroen der går i husets længderetning.
Jeg ønsker ikke at lave et fastmonteret gulv, da der går ledninger under isoleringen mellem lampeudtag mv., og jeg gerne vil bevare adgang hertil. Med denne løsning tænker jeg at man kan løfte en enkelt sektion af af gangen hvis man har brug for adgang.
Desuden tænker jeg at der skal kunne komme luft til isoleringen og derfor må lave gulvet som gitter med hul i mellem.

Hvis min beskrivelse er forståelig, er der så nogle åbenlyse problemer med at gøre det på denne måde?

Og hvor tykke brædder skal jeg bruge, når afstanden mellem spærrene er som den er og brædderne kun støtter på enderne?

Her er en tegning af mine overvejelser:



Med meget venlig hilsen
Johnny.


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon det du har er gitterspær?
Som ser nogenlunde sådanher ud?

http://www.google.dk/imgres?q=gittersp%C3%A6r&um=1&hl=da&sa=N&biw=907&bih=421&tbm=isch&tbnid=NsG7_0wcrSdtBM:&imgrefurl=http://www.skoveniskolen.dk/default.asp%3Fm%3D18%26a%3D1920&docid=EKz-6dPZC3E37M&imgurl=http://www.skoveniskolen.dk/media/Pioner_Tagsp%2525C3%2525A6r.jpg&w=400&h=166&ei=pELPT9ntJIrGtAaYr7CPCw&zoom=1

Men det er nok begrænset hvor mange og tunge "ting og sager" og du kan oplagre på dit loft!
Fordi det ikke er beregnet til det! Spærkonstruktionen.

Var det mon ikke smartere at lægge noget mere isolering derop. Og bruge besparelsen på varmeregningen på at oplagre "værdierne" andet steds.
Eller køre dem direkte på genbrugspladsen. Det er alligevel der de ender - på et tidspunkt. :o)
Tak for det hurtige svar.
Det er lige nøjagtigt gitterspær kan jeg se!

God pointe med at isolere. Ærgeligt at spærkonstruktionen ikke er stærk nok.
Det jeg tænker at opbevare er f.eks. vintertøj og sommeren, sommertøj om vinteren og div. babytøj, legetøj og lift, som vi helt sikkert for brug for igen.
Altså ingen decideret tunge ting.

Med det i tankerne, vil du så stadig helt fraråde brugen af pladsen deroppe?
Tak for det hurtige svar.
Det er lige nøjagtigt gitterspær kan jeg se!

God pointe med at isolere. Ærgeligt at spærkonstruktionen ikke er stærk nok.
Det jeg tænker at opbevare er f.eks. vintertøj og sommeren, sommertøj om vinteren og div. babytøj, legetøj og lift, som vi helt sikkert for brug for igen.
Altså ingen decideret tunge ting.

Med det i tankerne, vil du så stadig helt fraråde brugen af pladsen deroppe?
Nej. Lette ting som tøj går nok an.

Men tunge ting som stakkevis af aviser, møbler, 24 personers kaffe- & spisestel eller andet kan være uheldigt. Ikke sådan at spærene kollapser, men der kan forekomme (kraftig) nedbøjning - synlig - af lofterne.

Hvis du vælger at lave et slags flytbart gulv i "sektionerne" mellem spærene kan du bruge billige gulvbrædder eller andet. Det skal bare lige akkurat kunne bære vægten af en person der går på "gulvet".

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis